RECENZE: Star Trek - Meč Damoklův

Článek od: Petr Simcik - 04.02.2019

Star Trek TITAN si mě získal hned prvním dílem, který mimochodem pro čtení této knihy tak nějak potřebujete znát. Ne že by Meč Damoklův nešlo číst bez znalosti Mezi dvěma světy, ale za prvé proč číst sérii odzadu a za druhé, a to hlavně, TITAN, to je multirasová a multikulturní posádka a některé nuance týkající se všech těch postav - například proč se posádka bojí svého doktora nebo proč je druhý poradce mazel uschovatelný v tašce, se tady prostě už neřeší. Stejně tak jako dilema první důstojnice ohledně nestadardní vedoucí manželské dvojice Deany Troi a Willa "Troi" Rikera, která se mimo jiné projeví i v Damoklově meči. To jsou věci, které byste měli vědět, abyste se chytli hned od začátku, jinak vám to bude nějakou tu chvilku trvat.

TITAN se konečně věnuje tomu, pro co byl zkonstruován a pro co byla vybrána jeho posádka. Výzkumu. Jenže i výzkum v hlubokém vesmíru může přinášet různé nepříjemnosti, zvlášť pokud jde o rutinní, i když hodně zajímavou záležitost jako dlouhotrvající výzkum nezmapovaných a nepopsaných temných oblaků uprostřed ještě temnějšího vesmíru. Taková dlouhodobě prováděnná činnost v neprostupné černotě bez svitu hvězd, která zaměstnává jen malou část posádky má totiž tu vlastnost, že umožní ostatním zabývat se svými bolístkami a vztahy. Vztahy se tvoří a rozpadají, hlavní inženýr se žene za stíny své minulosti a tím štve prakticky všechny, s kterými se setká, a Will a Deana taky už nejsou tím sluníčkovým párem, jenž bělostnými úsměvy a optimismem ozařoval lodi cestu ke světlým zítřkům. O dlouhotrvajícím problému s doktorem Ree se už ani nezmiňuju. Něco se děje a to něco by mohlo misi přerušit stejně účinně jako dobře mířená dávka z phaseru. Naštěstí ale loď zachytí nouzové volání ze sesterské lodi a vydá se prozkoumat planetu sužovanou jakýmsi tajemným objektem na oběžné dráze. Will se rozhodne vyslat na planetu výsadek a pak..

Meč Damoklův je opět jeden díl Star Treku, kde cestujeme časem. Naštěstí k tomu nedochází samoúčelně, aby se ušetřilo za efekty, jako je tomu v seriálech, ale dává to smysl a autoři nám servírují zajímavý příběh rozbitý na časové i prostorové střípky a je jen na posádce a jejích členech, aby v nastaveném puzzle zaujali pozice dílků a doplnili skládačku tak, aby začala dávat smysl. A nakonec se tak taky stane. Příběh je na jednu knížku komplexní a přiměřeně složitý a občas dá fušku se v těch časových kapsách vyznat, ale nakonec to jde. Ani tady se nevyhneme ztrátám a zároveň i vyzdvihnutí nových zajímavých postav a já se docela těším na to, jestli se s nimi bude dál pracovat. Ztráta citelně zamrzí, skoro jako od G. R. R. Martina, ale má smysl a o to jde.

Meč Damoklův je plnohodnotná sci-fi se zajímavými novými mimozemšťany a asynchronně vyprávěným příběhem jedné nešťastné civilizace, ale i knížka, kde se budete moct trochu ponořit do života posádky a zase se o těch fajn "lidech" z TITANu dozvědět něco víc - a to přeci chceme!

Star Trek - Titan: Meč Damoklův

Autor: Geoffrey Thorne
Nakladatel: Brokilon