RECENZE: Natalja Ščerba, Číselné jméno

Článek od: Karolína Poláčková - 05.12.2018

Již počtvrté nás Natalja Ščerba zve do paralelního světa Eflary, kde tentokrát mladí klíčníci budou zkoumat opuštěný zámek, který kdysi patřil největšímu hodináři všech dob. Ten skrývá tajemství, kterého by se rád zmocnil nejeden ambiciózní časoděj…

Vasilisa se stěhuje ke své babičce, královně temných víl, kde pokračuje ve svém studiu. Začíná se učit i bojovým eferům, které může velmi brzy potřebovat. Za poslední rok si totiž stačila vytvořit několik mocných nepřátel a navíc je její místo Černé klíčnice ohroženo. Chystá se první výprava do Rozeklaného zámku, skrývajícího sedm komnat s tajemstvími velkého Eflariuse, po kterých prahne každá časodějná frakce. Výprava se má navíc odehrát ve stínu proroctví, podle kterého tam jeden ze sedmi klíčníků ztratí vlastní duši. Vasilisu a její kamarády čeká velká zkouška a také nebezpečí ze strany Fešova strýce Astragora. Válka mezi hodináři a duchy mezitím tiše klepe na dveře a prohledávání zámku ji může jen uspíšit.

Čtvrtí Časodějové nabízejí ještě více akce než předešlé díly. Je stručná, přehledná a tentokrát hrdiny nemine ani pravý boj, a to rovnou ve štědré porci. K tomu se pojí i fakt, že Číselné jméno hraje na temnější a vážnější tón s mnohem větším smyslem pro dramatičnost. Více se řeší rodinné vztahy a do současných událostí zasahuje i nejedno tajemství z minulosti. Také je nám nově odhalená existence časových paralel a možnosti časového stavitelství. To časoději umožňuje začít svůj život od začátku v jiném světě a s jinými lidmi, a pak si část nového života přenést do staré paralely – a něco takového může rozhodně dějem ještě pořádně zamíchat.

Ščerba obohatila své magické reálie i jinak. Blíže se podíváme na národ temných víl a čtenáře čeká i seznámení s klokery, inteligentními magickými roboty. Kromě toho se dozvídáme o časogramech, tedy kouzelných fotografiích, a také duších věcí. Po zkušenostech z předchozích dílů je jisté, že každá z těchto magických disciplín ještě bude pro děj nějak důležitá, protože Ščerba využívá vytvořené reálie opravdu naplno. Rok od událostí první knihy je také vidět vývoj postav, především těch mladších, s hlavními hrdiny Vasilisou a Fešem v čele. Jsou nám představeny i nové postavy, které mezi stávající hladce zapadnou, a dokonce zbývá prostor na to, aby se mnohé vedlejší charaktery dočkaly vlastního prostoru a prohloubení. A zatímco v předchozích dílech byly až na ojedinělé případy prakticky všechny kapitoly psány z pohledu Vasilisy, tady se dočkáme i pohledu dalších klíčníků.

Děj Číselného jména nabírá slušné obrátky, ačkoli jsou před námi ještě další dva díly. Opět se jedná o lehké a čtivé vyprávění osvobozené od delších pasáží, které je ale nabité zvraty i akcí. Skoky mezi kapitolami jsou někdy možná až příliš velké a prudké a to zanechává některé scény trochu useknuté. Závěr byl naopak méně ukvapený než v prvních třech dílech, vyvinul se jako přirozený spád událostí bez jakékoli strojenosti. Za sebe mohu směle prohlásit, že jde o zatím nejlepší díl Časodějů – ani mi při jeho čtení nevadilo, že jsem o něco starší než cílová skupina. A myslím, že vám to také vadit nebude.

Natalja Ščerba – Číselné jméno (Časodějové, 4. díl)
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 368, vázaná