RECENZE: Petra Machová, Dračí město

Článek od: Monika Hrňová - 28.11.2018

Název je svým způsobem zavádějící. Pokud očekáváte příběh hemžící se úctyhodnými bájnými tvory, běžte si raději přečíst Eragona. Pokud vám na tom zas tak nesejde a místo draků berete i ještěrky, tak vám nic nebrání si knihu řádně užít. Ano, draci se totiž v knize objeví jen ve formě božstva a Petra Machová vypráví o ještěrech, dračích potomcích, kteří ovšem se svými předky mají ledacos společného. Třeba ocas, křídla a také jistou krvežíznivost.

Oslava narozenin v klubu se pro Janu stává osudnou a jediný okamžik jí změní celý život. Pokousána netvorem se totiž záhy sama mění v ještěra. Potkává stejně „postiženého“ Ondru a společně se učí protloukat životem v nové podobě. Dostávají se do Zarny, města, kde žijí ještěři ukryti před zraky lidí a kde život plyne trochu jinak, než jsou zvyklí. Ujmou se jich sourozenci Lia a Eldar a postupně je zasvěcují do komplikované politiky a neobvyklých tradic. Idylka ale netrvá dlouho a město napadnou Černí ještěři, krvelačné bestie, které neznají slitování a zabíjí na potkání. Křehká rovnováha je narušena a obyvatelům Zarny nezbývá, než se dát do boje.

Autorka Petra Machová je novým hráčem na poli české fantastiky. Po několika povedených povídkách (Mrtví se někdy vracejí, Strážci hvězd, Osudová chyba) se pustila rovnou do románové trilogie. Dračí město je úvodním dílem stejnojmenné série a zároveň autorčiným debutem.

Po přečtení prvních sta stran se tato recenze rýsovala v docela nelichotivých slovech. Začátek je zdlouhavý, pomalý a nezajímavý. Jana se proměňuje a snaží se přežít v novém těle. To sice není špatný úvod do děje, ale je zbytečně roztahaný na mnoho stran, kdy příliš nechápete, o co vlastně jde. Vše se parádně rozjíždí teprve po vstupu hlavních hrdinů do Zarny a postupné pronikání hlavní dvojice do místní hierarchie a pravidel si vyžádá vaši pozornost.

Jakmile se překlene nudící začátek, začíná tempo nabírat na obrátkách a konečně se dočkáte pořádného napětí a gradace děje. A sotva si čtení začnete opravdu užívat, jste na konci, který vyloženě láká na další díl a naznačuje, že se ještě dočkáme velkých věcí. Nutno vyzdvihnout, že kniha je velmi nepředvídatelná, můžete očekávat klasické vzorce nebo vymýšlet ty nejbláznivější teorie, ale Petra vás snadno převeze a v pravý čas vloží nový prvek, který zcela mění pravidla hry. Což ji sice párkrát svedlo k snadným řešením typu „deus ex machina“, ale nad tím holt zkuste přivřít oko.

Postavy jsou živé, přemýšlivé a hlavně je mezi nimi kladen důraz na přátelství. Sourozenci Lia a Eldar jsou něco jako starší, moudřejší příbuzní, kteří vzali Janu a Ondřeje pod svá ochranná křídla. A co by to bylo za román bez pořádné porce romantiky. Pod vlivem posledních trendů v young adult tvorbě stále čekáte, kdy Janě dojde, že jí vlastně jeden muž nestačí a začne pokukovat po někom dalším, ale chyba lávky, žádný rozervaný milostný trojúhelník se nekoná. Až začnete mít pocit, že s tou knihou není něco v pořádku. Ale Petra Machová se nenechala zlákat k sladkobolnému vzdychání a milostná linka je tak akorát.

Naštěstí si ani moc nelámala hlavu s reáliemi a děj zasadila do současné Evropy. Ale moc nejásejte, kromě Brna nejspíš nepoznáte jediné popisované místo, autorka si to totiž přetvořila po svém a vy budete mít pocit, že s hrdiny kráčíte po dosud nepoznané zemi.

Na stylu psaní je trochu znát, že se jedná o prvotinu, některé dialogy a popisy by chtěly dopilovat a učesat, ale rozhodně se dá říct, že se autorce nástup do světa čtivých fantasy sérií povedl. Takže příliš neváhejte, otevřete knihu a rovnýma nohama skočte do pravého ještěřího dobrodružství.

Dračí město
Petra Machová

Série: Dračí město (1.)