RECENZE: Jan Hlávka, Jana Vybíralová , Tenký led

Článek od: Petr Simcik - 19.11.2018

Kdybych použil ustálené rčení: "Tam je postav jako na orloji", pravdu bych v případě Tenkého ledu Jana Hlávky a Jany Vybíralové postihl jen nepřesně, protože i když započítám k apoštolům i kompars, tak jich je pořád málo, ale pro ilustraci to docela stačí. Teký led je tlustá kniha. O necelých dvě stě stran tlustší než první díl a je to dáno právě tím, že se musí dát více prostrou jednotlivým aktérům příběhu. Zatímco v prvním díle jsme mohli sledovat vesměs představování a rozehrávku, Tenký led nás vrhne bez upozornění přímo do akce. Díky tomu máme možnost nahlédnout zase trochu víc pod slupku jednotlivých světů a do povah hlavních hrdinů. Svět, okolo nějž se to všechno točí, je samozřejmě stále Algor, podle kterého se cyklus jmenuje.

Algor je chladná, drsná a nehostinná krajina. Chladnější, drsnější a nehostinnější je snad už jen srdce a smysl pro humor Algorského císaře. V knize Mráz a hry totiž došlo k atentátu na císaře a císařovnu během slavnostní přehlídky, což Andrej Korwarian řeší velmi rázně, totiž popravami. On vlastně všechno řeší popravami, a člověk by si řekl, že to bude nudné a vy ho budete považovat za psychopata, ale ne, stejně jako císařovna Viktorie si ho postupem času oblíbíte, pokud se tak už v prvním díle nestalo. Hlavně u téhle postavy totiž dojde k největšímu posunu vnímání ze všech zůčastněných. Honza Hlávka a Jana Vybíralová nám tu v přímém přenosu ukazují, jak se formuje antihrdina. Vezmou krutého a chladného chlápka a udělají z něj div ne sympaťáka, který všechno to zabíjení dělá vlastně jen vinnou vnějších okolností. A že se toho na Algoru během Tenkého ledu změní opravdu hodně, o tom není třeba pochybovat.

Viridian není moc spokojený s výsledkem děje v Mrazu a hrách. Kdo by byl? Přijít o princeznu a ještě zásobovat Algor potravinami. To je pro Algor jasná win-win situace. Georg Talminis se jen těžce smiřuje s tím, že jeho sestra je teď nedobrovolnou císařovnou a člověk se pak ani nediví, že když za ním přijde Menabaranský premiér Avrian Dann s nabídkou Viktorii osvobodit, rozhodne se tuhle nabídku minimálně zvážit. Jenže Georg je král v konstituční monarchii a jako takový nemusí být a také není žádná myslivna, takže od něj můžeme těžko chtít, aby cítil, jak tu něco strašně smrdí. Jediný, kdo něco tuší, je Petrov, ředitel Viridianské tajné služby, a na toho je zrovna v příhodnou chvíli spáchán atentát. Odbržděná kára už nejde zastavit a kola osoudu přejedou každého, kdo se jim postaví do cesty.

A tady bych mohl skoro skončit, protože linky Algor - Viridian vypráví ucelený příběh. Napínavý, strhující a do sebe zapadající příběh. Až tak, že vás to bude nutit třetí linku vynechávat. A skutečně - když jako já napodruhé přečtete nejdřív Viridian, Algor a možná jednu dvě části Menabaranu s Avrianem Danem, vlastně o nic nepřijdete. Tedy abych se vyjádřil přesně - pak samozřejmě přečtěte i tu linku sester Vanbergových, protože i ta je výborná, ale s Algorem ani Viridianem není nijak spojená. Vlastně by mohlo jít o samostatnou knihu ze stejného vesmíru. Je zajímavá hlavně tím, že vám dovysvětlí pravidla cestování vesmírem, historii exodu ze Země, historii Korwainovců, objevení našich tří obyvatelných planet i příslib něčeho dalšího, co vesmír rozvine na další úroveň. Ale pořád je to linka, která si jede úplně na svém písečku a vzhledem k tomu, že děj je striktně napřeskáčku oddělený, její vytržení a dočtení "jindy" se vysloveně nabízelo.

Stejně jako jednička je Tenký led naprosto vymazlené sci-fi plné intrik, akce a zajímavých postav. Algor bývá přirovnáván k takové naší sci-fi verzi Hry o trůny a je tomu skutečně tak. To srovnání sedí. Jen s tím rozdílem, že tady přeci jen neumírají ty úplně hlavní postavy, i když to tomu v jedničce nasvědčovalo. Autorská dvojice si svoje postavy piplá, stará se o ně a rozvíjí je tak, abychom v nich viděli víc než jen shluk písmenek - živoucí lidi. A u většiny z nich se jim to daří. Můžeme namítnout, že ústřední císařská dvojice je už svého druhu Hlávkovsko-Vybíralovský archetyp - vždyť Dračice, jejich společná prvotina, obsahuje prakticky tytéž typy postav, jen za tu bezcitnou bestii je tam žena. Ale to vem čert. Ten svět je v mnoha místech tak originální a zároveň tak povědomý, že si tam ty známé postavy, místa či děje možná projektuju jen já sám.

Žádná kniha není úplně pro všechny, ale Algor by mohl slavit úspěch tam, kde slaví nynější mainstream ve sci-fi a fantasy. Mohl by zaujmout Trekkies, fanoušky Star Wars i Hry o trůny, dokonce i fanoušky thrillerů, kteří kolem sci-fi chodí jen po špičkách, nebo jen prostě fandy dobré sci-fi, a každý si tam najde něco svého, co mu bude povědomé a co ho zaháčkuje.

Algor patří ke špičce toho, co u nás ve sci-fi vychází a to nejen v českém srovnání. Přeložte ho a chytl by se klidně i v zahraničí. Jediné, co bych tak mohl autorské dvojici vytknout, je, že si dává záležet a píše stráááášně pomalu. Třetí díl už je sice na pultech, ale na čtyřku si ještě nějaký ten rok počkáme. A i když se mi edice jako taková vizuálně moc líbí, Algor by si po dopsání zasloužil box s pevnou vazbou.

Tenký led (Algor 2)
Autor:Jan Hlávka, Jana Vybíralová
Nakladatel: Brokilon