RECENZE: Hans Ake Lilja (ed.), Osvícení v temnotě

Článek od: Hanina - 03.10.2018

Jak vypadá kniha, sestavená fanouškem díla Stephena Kinga Hansem Ake Liljou, při příležitosti 20. výročí internetové stránky Liljova knihovna, která informuje o Kingově životě a díle? Máme tu dvanáct převážně kratších prací, které více či méně inklinují k literatuře hrůzy. Čistokrevný horor ale, až na pár výjimek, nečekejte. Najdeme tu mysterióznost, tajemno; některé povídky odkazují na velmistry žánrů (Lovecraft, King, Bloch…). Jeden, až dosud česky nepublikovaný, kousek ve sbírce napsal samotný E. A. Poe.

Atmosférické obálce Vincenta Chonga se podařilo vystihnout ducha knihy. Nahlédnete do nitra autora hororů, budou vás děsit obludné breberuše, zjistíte, že někdo, koho znáte jen přes internetovou seznamku, je ve skutečnosti někdo úplně jiný, a že i andělé mohou mít špatné dny. Bojíte se? Šílený Francouz na vás bude házet pytle plné můr a v kulisách pobořeného lunaparku potkáte vlastní strach. Copak, ještě se nebojíte? A to uhrančivé pomrkávající oko, to nevidíte a necítíte ruce škrtiče-altruisty na vašem krku? Možná si potřebujete zahrát dětskou hru, abyste zjistili, že tušená stvůra za vašimi zády není jen výplodem mozku. Že tam skutečně je a pozoruje vás s velmi tichým, chrčivým smíchem…

Sbírku otvírá jedna z „nejhledanějších“ Kingových prací, Modrý kompresor. Po přečtení budete tušit, proč až dosud opakovaně nevyšla. Jakkoli tato hříčka nese neklamné prvky geniality, mezi nejlepší Kingovy povídky se určitě nezařadí. Následuje několik lepších i horších kousků. Za povšimnutí stojí velice zábavná zvrhlost, Pidžin a Theresa od cynického génia, Cliva Barkera, nebo filosoficky laděný Společník od Ramsey Campbella. Vše uzavírá Strážcův průvodce z pera Johna Ajvida Lind Quista, spisovatele u nás známého knihou a stejnojmenným filmem Ať vejde ten pravý. Quistova povídka je jednoznačně nejlepším kouskem sborníku. Autor buduje temnou atmosféru okolo partičky hráčů RPG a přináší logickou, a přesto ne zcela čekanou pointu. I tak neslavně může skončit jeden herní dýchánek… Pro hráče RPG téměř povinná četba.

Celá antologie vznikala s nadšením, které je patrné v předmluvě i v doslovech k jednotlivým povídkám. Sebevětší nadšení a elán však nemohou nahradit nedostatek zkušeností s editorskou prací. Ačkoli se jedná o texty povětšinou zkušených autorů, ne všechny jsou vybroušené jako démanty. Pár z nich by svědčila hlubší propracovanost nebo výraznější pointa. Drobnosti jako to, že např. rozšláplé můry krvácí a lebky uhnívají, se naštěstí povětšinou ztratí v barvitém překladu Milana Žáčka. Výsledkem je mírně nadprůměrná antologie nevšedních povídek, která představuje autory, z nichž ne všichni jsou českému čtenáři známi.

Hans Ake Lilja
Osvícení v temnotě

Vydala: Carcosa