RECENZE: Věra Metrlíková, Tři bábiny kobyly

Článek od: Petra Elen Mand... - 04.06.2018

Slovanská mytologie má svého Odyssea, jmenuje se Nikolas a pochází z Konstantinopole 10. století. Jeho vyvolená se jmenuje Helena, ale k tomu, aby její otec svolil k sňatku, musí se z Nika stát nejlepší vozataj na hipodromu. Pro lásku své vyvolené je ochoten udělat cokoli. Vydává se tedy na cestu přes půl stávajícího světa, aby získal ty nejlepší koně. Koně pověstné čarodějnice, Tři bábiny kobyly.

Zpočátku čeká čtenáře ihned akce v podobě neštěstí, kvůli kterému se musí Nik rozloučit s kariérou vozataje a okolnostmi je donucen vydat se na dobrodružnou cestu. Během ní potkává nové společníky: bývalého příslušníka císařské gardy Bojana, jeho koně Vrana tahajícího svého pána z problémů a v neposlední řadě Joška, vychytralého obchodníka. Na jejich cestě ožívají postavy ze slovanských mýtů: vodníci, rusalky a další, stejně jako panovníci z dávných pověstí, ale i dobové hrozby v podobě Maďarů a potulných lapků.

Jejich dobrodružství je zprvu rozděleno do zdánlivě samostatných kapitol, kdy hrdinové vždy prožijí jeden konkrétní příběh. Pomáhají prostým lidem i velmožům, částečně se tak stávají detektivy, ochránci slabých i vykonavateli spravedlnosti. Během těchto cest by byl velký potenciál postavy více poznat, bohužel, ten nebyl autorkou využit. Místy jsou pak zdlouhavé a prakticky bezvýznamné popisy, které vám opakovaně přibližují tutéž stránku dané postavy stále dokola.

Za rušivý prvek může být považováno proložení příběhů tři cestovatelů zdánlivě nesouvisejícím vyprávěním dívky, která je unesena jedním z cizinců. Byť jsou tyto pasáže krátké a opticky oddělené kurzívou, tak stále přidávají otázky. Paradoxně jsou jedinými částmi, které, byť v retrospektivě, drží celý děj pohromadě a tvoří pomyslný oslí můstek mezi začátkem knihy a koncem.

Styl zpracování knihy je tedy poněkud nezvyklý, snad místy zmatečný. K podstatě celého příběhu a hlavní zápletce dojdete až v poslední čtvrtině knihy. Pak se rázem ocitnete na koni a to, co se začalo odvíjet na začátku knihy, začne mít konečně pokračování. Celý děj svižně a zajímavě utíká a čtenář se konečně přestane plácat na množství stránek s otázkou, proč se ta kniha jmenuje Tři bábiny kobyly?

Je škoda, že autorka více nepropojila události z menších dobrodružství s hlavní dějovou linkou. Nicméně i tyto konkrétní pasáže nejsou vysloveně špatné. Jsou poměrně čtivým nahlédnutím do slovanské mytologie umně propojeným s reálnými dějinami a pověstmi. Přes částečnou zmatečnost děj nenudí a příjemně se střídá akce s odpočinkem i barvitými popisy přírody, dobových měst a nelehkého života chudých. Knihu tedy lze doporučit milovníkům akce, historické fantasy a odvážlivcům, kteří se nebojí skrze naturalistické popisy pohlédnout do 10. století našeho letopočtu, jak mohlo skutečně vypadat, a ne, jak nám našeptává móda romantismu.

Tři bábiny kobyly
Věra Mertlíková
Vydavatelství: Straky na vrbě