RECENZE: Petr Heteša, Nezkoušej na mě zapomenout

Článek od: Martin Stručovský - 22.02.2018

Petr Heteša patří mezi autory vypalovaček, které jsou akční, nahláškované. A samozřejmě tak trochu (kyber)punk. Tentokrát se ale vydal poněkud jiným směrem, než je u něj úplně obvyklé.

Obálka Lukáše Tumy láká na klasického Hetešu. Spousta akce, hlášek a jeden tvrďácký hrdina. To vše v rámci pořádného špalku. Hlášky v knize jsou. Tvrdácký hrdina taky – byť na mě působil dojmem, že je to vlastně autorovo literární alter ego, jehož prostřednictvím si plní svoje v reálu nesplnitelná přání. S akcí je to slabší. Sice na nějakou dojde, ale budete se k ní muset pročíst. Což tedy není skrz místy pubertální pojetí humoru úplně jednoduché. Nemluvě o hlavním hrdinovi, který se jevil místy dost protivně a namachrovaně.
Petr Heteša to v románu Nezkoušej na mě zapomenout tentokrát zkusil jinak. U sci-fi zůstal, ale pokusil se ji spojit s detektivkou, která je místy okultní a místy procedurální. A je docela škoda, že nenapsal další akční sci-fi flák. Prostředí, které stvořil, je totiž povedené a místy vede k hodně humorným situacím. A slušně připomene román Není cesty zpět. Jenže to propojení sci-fi a detektivky působí prostě násilně. Jako kdyby se Heteša pokusil seskládat puzzle z dílků, které k sobě nepasují. Klacky pod nohy mu v tom klade na detektivku přemrštěná stopáž. Někdy v první čtvrtině to celé začne drhnout, autor informace dávkuje pomalu a víc než na ně se soustředí na laciné fóry a hrdinovy chutě na alkohol a obdiv k ženám a dopravním prostředkům. Působí to dojmem, jako kdyby si tentokrát vybral příliš velký bochník chleba, s nímž si nevěděl rady. A tak ve druhé polovině přepne do svého starého akční módu plného střílení a servíruje to, co slibuje obálka.
Je určitě fajn zkusit si něco nového. Ale někdy je zkrátka dobré se držet svého kopyta a nepouštět se do žádných experimentů. Doktor Jekyll by mohl vyprávět o tom, jaké mohou být následky. Nicméně fanoušci Petra Heteši nebudou zklamáni, protože autor zůstal věrný svému stylu i městu Baltimore.

Petr Heteša, Nezkoušej na mě zapomenout

Nakladatelství: Brokilon
Obálka: Lukáš Tůma