RECENZE: Juraj Červenák, Dračia cárovná

Článek od: Jozefa Pevčíková - 15.01.2018

V Ityle temná voda hučí, na krvavom nebi sokol kričí a k vám, bratia a sestry, na tých krídlach sokolích bylina bohatierska letí. Počúvajte, molodci a devy, príbeh o udatných bojaroch kyjevských a cárovnej dračej!

Ubehol približne polrok od slovenského vydania prvej knihy trilógie Bohatier a do kníhkupectiev sa dostáva jeho pokračovanie s názvom Dračia cárovná. Na pultoch ju spoznáte vďaka rovnako úchvatnej grafickej úprave a podobnému objemu naznačujúcemu rozsah ďalšieho dobrodružstva kyjevských hrdinov.

Bohatiersku družinu z ruských bylín nachádzame uprostred misie, na ktorú ich vyslal knieža Svjatoslav. Od epickej bitky v závere Oceľového žezla uplynuli dva mesiace a medzi spojencami, dobyvateľmi a podriadenými obyvateľmi ríše je potrebné udržiavať rovnováhu. Práve nejednoznačný úspech misie a napätie medzi národmi odštartuje bohatiersku výpravu – pre zmenu nie na juh, kam smerujú túžby Svjatoslava, ale do močarísk a studených hôr severného Ruska.

Úprimne, Cárovnú som otvárala s miernou obavou. Predsa len, prostredné diely a všetky poznámky na margo ich kvality... Faktom však je, že druhý diel JE odlišný. Našťastie, zámerne. Juraj Červenák premyslene zmenil taktiku a rozprávačský štýl. Zatiaľ čo Oceľové žezlo na vás vpadlo ako horda rozvášnených Varjagov a zasypalo vás bitkami, odseknutými údmi a nadprirodzenými bytosťami, Dračia cárovná, verná významu jednej z prezývok („Matka hadov“), postupuje opatrnejšie, zakráda sa tieňmi a tmou a prekvapí v nečakanej chvíli útokom.

Pomalšie tempo románu pocítite už po prvej kapitole. Akčných pasáží v prvej línii boja ubudlo a väčší priestor dostávajú samotné postavy. Autor rozvíja ich životné príbehy a vzťahy a veľmi prirodzene tak odkrýva ich súčasné motivácie a konanie. Ak vám bohatieri neprirástli k srdcu doteraz, rýchlo sa to zmení.

Na druhej strane, nudy sa netreba obávať v žiadnom prípade. Červenák aj tu preukazuje vyčerpávajúce znalosti slovanskej mytológie, ktorú dopĺňa pestrou plejádou tvorov a postáv ugrofínskych mýtov a bájí. Fantastický prvok má teda aj v druhom Bohatierovi silné zastúpenie a strety bohatierov s nepriateľmi, ale aj so svetom bohov a mágie si naplno užijete.

Čerešničkou na drsnej a divokej torte menom Dračia cárovná sú potom aj stretnutia postáv s rôznym kultúrnym pozadím, ktoré autor využíva na konfrontáciu odlišných svetonázorov, náboženstiev a kultúrnych zvyklostí. Za zmienku stoja komické situácie („Riadne je pokrstené, len čo je pravda.“ – „Čože je?“ nechápal varjažský náčelník. – „Ááále, to je také kresťanské slovo.“, s. 11), ale aj tie, ktoré priam volajú po tom, aby si čitateľ mýty naštudoval a pátral po podobnostiach sám (napr. rozhovor o troch Perúnových dcérach a Odinových Valkýrach).

Na záver už len pár postrehov.
1. Ak som sa pri Oceľovom žezle sťažovala na prehnané a občas rušivé využívanie archaizmov, teraz niet čo vytknúť. Červenák našiel bod absolútnej rovnováhy a román má ten pravý slovansko-ugrofínsko-seversko-historický šmrnc.
2. V istých momentoch mi Dračia cárovná pripomínala Sapkowského ságu o zaklínačovi – použitím vsunutých „príbehov v príbehu“ či takmer epizodickou stavbou románu. Našťastie však ide len o formálne podobnosti a román ako celok má vlastný štýl, ktorý si určite užijete.
3. Ak ste si mysleli, že slovník pojmov a mien v závere prvého Bohatiera bol obsiahly, vedzte, že sa dá ešte rozšíriť. Opäť poklona vedomostiam autora.
4. Za fantastickú záverečnú pasáž v podsvetí by sa nemusel hanbiť žiadny svetový fantasy román.

Čo ešte dodať? Dračia cárovná prekvapí zmenou rozprávačského štýlu a prostredia, v ktorom sa odohráva, no poteší aj tým, čo sa nezmenilo – originálnym príbehom, kvalitnou jazykovou úpravou a grafickým spracovaním, na ktoré je radosť pozerať. Už nám ostáva len netrpezlivo čakať na záverečný diel – Cárovná nám totiž máva pred nosom prostým a pravdivým tvrdením: Bude to epické!

Juraj Červenák: Dračia cárovná, Bohatier - kniha druhá
Vydavateľstvo: Artis Omnis
Redakcia: Marta Blašková Maňáková, Andrea Harmanová