RECENZE: Petr Heteša, Nezkoušej na mě zapomenout

Článek od: veronikamah - 17.12.2017

Petr Heteša se znovu a zase pojistil, že na něj opravdu nezapomeneme.

Nemáte čas a chuť číst zdlouhavé a rádoby vtipné recenze? Je jediné, co vás zajímá, zda Heteša ještě pořád drží svoji nastavenou laťku? Pak slyšte odpověď - ano, drží. Neváhejte a do knihkupectví utíkejte, abyste sobě Nezkoušej na mě zapomenout poříditi mohli.

Řadíte se do skupiny recenzí-chtivých konzumentů? Pak prosím čtěte dále (doporučení se nezmění, jen kolem toho bude více omáčky).

Petr Heteša nás ve svém nejnovějším díle zavádí do Chinca, městské části jeho oblíbeného Baltimore. To se však snaží zapomenout (s většími i menšími úspěchy), že nějaké Chinco existuje. Pro většinu “normálních” obyvatel je to pekelná díra, kde se zastavil čas a technologický pokrok je považován za zlo. Pro obyvatele Chinca, sice trochu drsný a špinavý, ráj na zemi. Je krásné, když si můžete dát lajničku koksu až pět, aniž by to na vás hned velký bratr nevyzvonil všem ostatním na obrovské LCD obrazovce, případně vás výtah slušně požádal (přede všemi), abyste si vystoupil a laskavě se šel sám nahlásit na policii.

Chris Stowall se řadí mezi ty, co považují Chinco za milovaný domov. Kdo by se divil, když svůj den s oblibou začíná dvěma panáky Jacka a řádným potáhnutí z camelky. Nenechte se mýlit, Chris není žádný povaleč, ale naopak v ulicích Chinca všemi respektovaný muž zákona. Kde jinde než v Chincu by mohl skončit detektiv z kriminálky s přímou alergií na veškeré nové technologie. Chris je poměrně rozumný, život má rád a razí teorii, že ne všichni musí o něm všechno vědět. Zvláště kolik těch panáků ráno na start vypil...

Relativně poklidný život (berme v potaz, že poklidný je velmi relativní pojem) detektiva naruší brutální, a na první pohled rituální, vražda. Než však Chris stačí mrtvolu nechat zmizet beze stopy v místním krematoriu a zase tak trochu vylepšit tabulky místní policie, jeden jeho příliš aktivní kolega nechá otisky mrtvoly projet databází. Jejíž ústředí je ve velkobratrské části Baltimoru. To by samo o sobě na takový problém nezadělávalo. Nikdo asi ale nečekal, že mrtvola byla za života jedním z předním vědců NASA žijící stovky kilometrů od Chinca. To nevypadá na problém, ale přímo na průser epických rozměrů. Mrtvoly se množí, o Chinco a Chrise se začnou zajímat pohlaváři kriminálky a z původně poměrně standardního případu se stává spiknutí, které otřese společností do jejích základů.

Nezkoušej na mě zapomenout je vskutku klasický hetešovský román. Bez jakýchkoliv debat si zamilujete postavu Chrise, který je místy trochu protivný, často sarkastický, autority mu nic neříkají, ale má srdce na správném místě. I když se to snaží skrývat. Je to takový ten správný hrdina pohybující se ve spektrech šedé, který je vám během prvních pár stránek sympatický. To stejné se dá říci o směsi dalších dobrých duší se kterými se v Chincu seznámíte - budete je milovat.

Jak je autorovým dobrým zvykem, Heteša bruslí na hraně detektivního příběhu / thrilleru s prvky kyberpunku. Ani v Nezkoušej na mě zapomenout nechybí obvyklý galeon Hetešovské esence složené z vybroušených dialogů (stále se rád vykecává a stále se to skvěle čte), město Baltimore, hlavní hrdina pohybující se v šedé zóně morálky a příběhu, který nejede po předvídatelné lince.

No, i když poslední tvrzení není  v případě Nezkoušej na mě zapomenout tak úplně pravdivé. Zhruba někde v polovině začíná být jasné, kdo je hlavním padouchem. Co navíc trochu zanechává pachuť na patře, je zhruba posledních čtyřicet stránek, kdy čtenář dostává ledovou sprchu v podobě zmateného sledu událostí, které vysvětlují, proč se v knize stalo, co se stalo.

Číst Hetešovy knihy je vždycky zábava a kvalitně strávený čas. Recenzovat je začíná být trochu nuda. Není moc autorů, pravidelně publikujících, kteří si drží svůj vysoko nastavený standard. Pravda, občas mu to trochu ujede, ale i tak Heteša zůstává jednou ze nepřehlédnutelných stálic české scény, kterou chcete číst. Pokaždé když něco vyjde. Takže neváhejte a do knihkupectví utíkejte, abyste sobě Nezkoušej na mě zapomenout, poříditi mohli. Zklamáni nebudete.

Petr Heteša, Nezkoušej na mě zapomenout

Nakladatelství: Brokilon
Obálka: Lukáš Tůma