RECENZE: Jiří Wittek, Společné chromozomy

Článek od: veronikamah - 20.11.2017

Pokud vás zajímá odpověď na otázku, co se stane, když se váš život změní ve vaší nejoblíbenější knihu, pak čtěte dále.

Londýn, současnost, možná blízká budoucnost. Veřejnosti dostupné technologie jsou srovnatelné s těmi, které známe i my dnes. To, co člověk může získat, pokud ví, které tajné organizaci upsat duši, je ale úplně jiná liga. Toužíte po bionické úpravě končetin, možnosti ovládat zbraň ve své ruce pouhou myšlenkou nebo chcete získat oční implantáty, díky kterým už google glasses nikdy nebudete potřebovat? Pak se bez ostychu přidejte k Lize Asasínů. Cena za to, že stanete více strojem než člověkem? Na příkaz zneškodníte zadaný cíl. Rychle, efektivně, beze stop. O tom, že vám za každý splněný úkol přiteče na účet pěkná sumička, ani nemluvě.

Veronika je dokonalý asasín. Krásná, smrtící, bez svědomí, efektivní. To ale jen do té doby, než potká našeho hlavního hrdinu, kdy si holka pokazí své perfektní skóre. Ženské uvažování dokáže být záhadná věc… Rozhodnutí krásné asasínky nechat hlavního hrdinu naživu uvrhne oba do děsivého závodu o vlastní životy a rozlousknutí nejpalčivější otázky, kdo chce mladého muže vlastně zabít.

Společné chromozomy jsou literárním debutem Jiřího Wittka, autora v českých hájích a luzích neznámého. Povídky publikované žádné, vysledovatelná činnost ve fandomu nulová. Sám autor o sobě říká, že píše již 10 let. Do šuplíku. Měla jeho tvorba tam i zůstat, nebo je dobře, že dal Robert Pilch a Brokilon Jiřímu Wittkovi šanci?

Vezmeme to pěkně od podlahy. Respektive od obalu. Spousta lidí prská nad grafikou obálky knihy. Já nebudu. Věci Lukáše Tumy mě prostě baví. A to, že na první pohled vypadají Společné Chromozomy jako kniha Petra Heteši je můj nejmenší problém, který s románem mám.

Jiří Wittek, ať si do šuplíku píše léta, je pořád začínajícím autorem, a bohužel se Společným chromozomům nevyhnulo množství nešvarů tak typických pro prvotiny. Autor není, takříkajíc, vypsán. Některé vtípky nejsou jen na hraně, ale daleko za hranou zábavy. Akční scény a jejich spád mají do vybroušenosti ještě hodně daleko. Celá dějová linie by se dala přirovnat ke krásné rovné německé dálnici bez jakéhokoli překvapení s občasným přejezdem přes ostravskou D47. Nechvalně proslulé skokánky zde tvoří množství krátkých vstupů z pohledu náhodných kolemjdoucích. Ty sice asi měly za úkol dobarvit atmosféru příběhu, ale mnohdy jsou zasazeny a napsány tak, že jsou prostě a jednoduše bez hlubšího smyslu. Což vás občas na chvíli při čtení zasekne, protože přemýšlíte nad tím, co se to vlastně stalo a jste zmatení. Vrcholným WTF momentem je pak v závěru knihy odpověď na otázku, proč asasínka hlavního hrdinu nesmazala z povrchu zemského, jak měla.

Ale zpátky k samotnému příběhu. Nebudeme si nic nalhávat, všechno už bylo jednou či pětkrát vymyšleno či napsáno a přijít s něčím absolutně novým je úkol přímo heroický. Stejně tak není nic špatného na tom, vzdát hold svým oblíbeným autorům nebo filmům. Ale všeho moc škodí. A těch odkazů na Matrix a lásky k Hetešovi bylo přece jen trochu moc. Společné chromozomy tak v závěru působí jako nějaká šílená virtuální hra splácaná z oblíbených světů autora.

Pozitivní je, že Jiří Wittek nemá grafomanské ani megalomanské sklony a Společné chromozomy udržel na příjemných 262 stranách a snad i jako samostatný román.

Asi se teď ptáte, co to Brokilon napadlo, vydat něco, co zdaleka nedosahuje jejich vysokých standardů. Odpověď neznám. Možná se chtěli připojit k letošní vlně, kdy se nakladatelé rozhodli dát větší prostor ve svých edičních plánech neznámým českým tvářím. Možná vidí v Jiřím Wittkovi velký potenciál. A ten, ač to tak možná po těchto řádcích nevypadá, tam opravdu je. Společné Chromozomy by však zasloužily ostřejší beta-reading, který by některé nedokonalosti dokázal vychytat. A na Jiřího Wittka by se pak možná nesnesla taková vlna kritiky.

Závěrem? Když čtenář přimhouří očko, někdy obě, tak se mu do rukou dostane poměrně zábavný akční román, kterému odpoledne až dvě bez problémů může obětovat.

Jiří Wittek, Společné chromozomy

Nakladatelství: Brokilon