RECENZE: Sabaa Tahira, Plamen v temnotě

Článek od: veronikamah - 09.11.2017

Sabaa Tahira zažehla v loňském roce v literárních řadách jiskru. O rok později se pokusila probudit ve svých čtenářích plamen. Podařilo se jí to?

Plamen v temnotě, druhý díl plánované tetralogie, začíná tam, kde první kniha, Jiskra v popelu, skončila. Hlavní hrdinové, učenka Laia a teď již bývalá Maska Elias, jsou na útěku ze spárů Velitelky a Impéria a na cestě za záchranou Darina, poslední naděje rodu Učenců vyrvat se ze spárů nadvlády Impéria. Markus se zatím snaží všemi prostředky udržet nově nabytý císařský trůn a Heleniny nejhorší noční můry se stávají realitou, když dostane úkol, který ji možná bude stát zbytky její lidskosti. A odpověď na otázku, kdo nakonec bude oním plamenem, který spálí svět na prach, je čím dál nejasnější.

Příběh je i nyní vyprávěn z pohledu hlavních hrdinů. Tentokráte se však k Laie a Eliasovi přidává i Helena, což do příběhu přináší mnohem větší variabilitu a doslova vhled z druhé strany tábora. A je skvělé, že dostala možnost vyprávět svůj příběh, protože její pasáže jsou rozhodně těmi nejlepšími z Plamenu v temnotě. Její vnitřní souboj mezi tou, kterou musí být a chce být je doslova dechberoucí. Není to ale jen Helena, jejíž návrat čtenáři uvítají. Je to i postava Velitelky, matky Eliase. Pokud by se někdy vyhlašovali padouši roku, měli bychom aspiranta na vítěze. Málokdy najdete někoho, kdo kolem sebe dokáže šířit krutost a hrůzy s takovým potěšením. A to nejen vůči tisícovkám nevinných, ale i vůči vlastní rodině. Do děje pak vstupuje i několik nových hráčů, kteří snad budou mít více prostoru v dalších pokračovaních.

Plamen v temnotě je jiný než první díl. Jiskra v popelu se nebála společenských témat a příběh jako takový se točil kolem útlaku a nadvlády jedné rasy nad druhou. Plamen v temnotě se mění v quest fantasy. Úsilí Eliase a Laia, a tím pádem celý román, má jen jeden cíl - zachránit jejího bratra Darina, a tak vrátit naději Učencům, že se kdy vymaní z poroby rasy Válečníků. Navíc, zatímco v Jiskře byly magické bytosti a nadpřirozeno spíše potlačeny, v Plamenu v temnotě mají své důležité místo.

Plusem druhých i dalších dílů je, že pokud vás zaujalo prostředí, dějiny, mytologie či kultura dílu prvního, máte vysokou šanci, že autor se v těch následujících bude věnovat těmto aspektům příběhu více do hloubky. Sabaa Tahirová naštěstí nebyla výjimkou.

Jak tedy obstálo pokračování příběhu, který měl našlápnuto ke hvězdám? Inu, řekněme, že obstálo i neobstálo. Plamen v temnotě je román čtivý, s rychlým spádem, mnoha zvraty, ať čekanými či nečekanými a výborně propracovaným světem, který si na nic nehraje, je tvrdý, krutý a šťastné konce se v něm příliš často neodehrávají. Stále platí to, že ačkoliv je série oficiálně řazena mezi young adult, knihy nabízí něco navíc, takže i ten čtenář, který vidouc zkratku YA padá do mdlob, by se měl uklidnit a dát Jiskře / Plamenu šanci.

V čem si Sabaa Tahira ale trochu sama podrazila nohy je komplexnost a síla příběhů tří hlavních hrdinů - Eliase, Laia a Heleny. Každý z nich by vydal na samostatnou knihu. Navíc v rychlosti, jakou Sabaa Tahira žene děj kupředu, nemáte moc šancí věnovat vedlejším postavám či událostem pozornost, kterou by si zasloužily. A to je hrozná škoda.

Plamen v temnotě je důstojné, byť trochu slabší pokračování série, která by jednoho dne mohla patřit mezi klasiky žánru. Bude však hodně záležet na tom, v jakém tónu se ponesou další dva díly tetralogie.

Sabaa Tahira, Plamen v temnotě

Nakladatelství: Host
Překlad: Petra Johana Poncarová