RECENZE: Heine Bakkeid, Až mi zítra budeš chybět

Článek od: Martin Stručovský - 03.09.2017

Býval dobrým policistou… ale ne. Takhle fakt ne. To jsme trochu v jiném díle. A v úplně jiných časech. S Heine Bakkeidem se totiž vydáme na sever.

Severská krimi je nesmrtelná. Sice síla její vlny není tak mohutná jako před léty, ale rozhodně neopadá. Jak ostatně ukazuje letošní rok, kdy se nejen vrátil na trůn její současný král Jo Nesbø, ale taky zajímavá novinka Až mi zítra budeš chybět.
První, co vás na téhle detektivce upoutá, je její skoro až mystická obálka s majákem, který je hlavním cílem našeho hrdiny Thorkilda Askeho. Právě tam se musí vydat, aby našel osobu, která se pohřešuje. A to navzdory tomu, že už není u policie, ale právě ho propustili z basy a jeho největší starostí je docházet na pracák sehnat si zaměstnání. Askeho problém ale je, že nic jiného než policejní řemeslo neumí. A tak na nabídku tohohle melouchu kývne. A to i přes fakt, že jeho zaměstnavatelé by ho měli naopak nenávidět, protože jim před léty dost ublížil.
Až mi zítra budeš chybět není typická detektivka. Jasně, pátrá se tu. Ale tohle pátrání jede až po druhé koleji. Tou primární lajnou je autorovo nimrání se v Thorkildově rozdrásaném nitru, které zalívá chlastem a zajídá prášky. Chce se totiž zbavit výčitek svědomí a vzpomínek na ženu, která mu navždycky obrátila život vzhůru nohama. K tomu si připočtěte klasickou depresivní atmosféru mrazivého severu, kterou Bakkeidem prodává naprosto bez problémů a máte zaděláno na počtení, které rozhodně nebudete číst v noci v opuštěném bytě. Díky tomu všemu autor připomíná skandinávskou verzi Kena Bruena, respektive Aske je takový Jack Taylor z místa, kde je nutné mít teplé spodky. A navíc se to čte celé skvěle. Autorův styl je rychlý, úsporný a kapitoly krátké. Prostě paráda, která by vám neměla chybět v knihovně. A v tomhle pařáku příjemně zchladí.

Heine Bakkeid
Až mi zítra budeš chybět
Nakladatelství: Plus