RECENZE: Jaroslav Kalfař, Kosmonaut z Čech

Článek od: Monika Hrňová - 04.07.2017

Vydání debutového románu českého emigranta Jaroslava Kalfaře u nás doprovází řada nadšených a pozitivních zahraničních recenzí. Publikující nešetří chválou a nebojí se přirovnávat k takovým peckám jako je Marťan, Solaris či nejnovější Faberův román Kniha zvláštních nových věcí. Pokud se ovšem Kosmonautovi důkladně podívate na zoubek (či spíše na raketové motory), zjistíte, že by se hodnocení dalo shrnout do jediné věty – mnoho povyku pro nic.

Před astrofyzika Jakuba Procházku osud postavil skvělou příležitost. Jako první kosmonaut se vydává prozkoumat záhadný prachový oblak jménem Chopra. Na Zemi zanechává svou milovanou manželku Lenku a s sebou si odnáší uspokojenou ctižádost a také nelehké břemeno vlastní minulosti. Během letu ke zkoumanému objektu vstoupí do jeho tichého rozjímání nad uplynulým životem podivný mimozemský pavouk, kterého nesmírně zajímá lidské pokolení a dokáže vstoupit do Jakubovy mysli. Ten začne s pavoukem rozprávět o názorech, pocitech a také obavách, které obyvatele Země sužují. Ovšem jakmile je oblak Chopra na dohled, poklidný let se zvrtne v drama a návrat českého hrdiny je v ohrožení.

Kosmonaut z Čech má trochu problém se žánrově vymezit. Pokud román pojmete jako čistokrevné sci-fi, budete zklamaní. Let do vesmíru je sice námět vědeckofantastický, ale zarytým fanouškům Lema či Bradburyho, ke kterým se román připodobňuje, to rozhodně stačit nebude. Fantazie autorovi sice nechybí, ale popsání technických podrobnosti či vysvětlení použitých vesmírných zákonů se zcela vyhnul. Koho anotace nalákala na filozofickou debatu o lásce a životě, taky nebude spokojen. Autor sice pokládá zásadní existenciální otázky týkající se smyslu života, lidských vztahů či rozměrů svobody, a dokonce občas naznačuje odpovědi, ale filozofování je to plané, bez hlubšího průniku do vědomí a bez zanechání jediné stopy na duševním stavu čtenáře.

Příběh sám o sobě není nijak zvlášť originální ani chytlavý, na to příliš zavání klišé a podobný motiv bychom našli v řadě jiných literárních děl, bohužel mnohem lépe zpracovaných. Zápletka je poněkud ledabylá, postavy jsou sice reálné a naprosto uvěřitelné, ale určitě by jim slušelo hlubší psychologické prokreslení.

Kalfařova představivost je sice okázalá a hranice jí nedokáže dát ani nekonečný vesmír ani časová osa, ovšem obdiv k imaginaci autora padá s každou další otázkou ohledně významu cesty hlavního hrdiny a nutností opět zvednout obočí a zakroutit nevěřícně hlavou. Autorovi by jistě neškodilo nechat se trochu umírnit a dodržovat logické souvislosti.

Milostný příběh Jakuba a Lenky, ze kterého by kniha mohla čerpat sílu, je osekán na vstupy do minulosti a Lenčiny rozhovory s psychologem. Chybí mu náznak osudovosti a působí tak jen jako běžná situace, kterou řeší řada odloučených dvojic, a je jedno, zda dotyčné dělí oceán nebo světelné roky.

Za pozornost ovšem stojí Jakubovy vzpomínky na dětství prožité v nejhlubších vodách komunistického režimu. Jeho otec byl příslušník StB a po revoluci se jedna z jeho obětí příhlásí o pomstu. Mladý Jakub tak postupně procitá z blahé nevědomosti a celý zbývající život si v sobě nese otisk zločinů svého otce. Kalfař tady příhodně ukazuje poměry a život lidí za tehdějšího režimu a poměrně zdatně líčí porevoluční změny. Pro ty, kdo danou dobu nezažili (ať už se jedná o zahraniční nebo příliš mladé čtenáře), to určitě bude zajímavé.

Stejně tak se mu povedlo vzdát hold českému národu a jeho schopnosti ustát veškeré historické i kulturně-společenské změny. Jako národ sice někdy ztrácíme čest a pevnou půdu pod nohama, ale zatím jsme přežili všechno. Autor velebí hlavní město Prahu (kde se odehrává část pozemského vyprávění), české vědce a některé své filozofické názory představuje na národních ikonách jako je Jan Hus či Mistr Hanuš. My Češi někdy trpíme méněcenností a touhou dokazovat světu, že si zasloužíme úctu a obdiv. A přesně takový pocit ze stránek Kosmonauta přímo čiší. Pokud to ovšem znamená, že se naše zemička dostane do světového povědomí, inu, proč ne.

Kosmonaut z Čech je poněkud nejednoznačný román, který se úporně snaží dotknout hvězd, ale zdá se, že pouhá  snaha nestačí.

Kosmonaut z Čech
Jaroslav Kalfař