RECENZE: Juraj Červenák, Oceľové žezlo

Článek od: Martin Kochlica - 31.05.2017

Ruské byliny zväčša poznáme vďaka bohato ilustrovanej knihe Slovo o pluku Igorovom a ďalšie staroruské historické povesti alebo vďaka sovietskym rozprávkovo-fantasy filmom (Ako si Vasia Aľonušku zaslúžil, Sadko...). Juraj Červenák je ale v podstate prvý, kto u nás bohatierske príbehy z čias formovania Kyjevskej Rusi predstavil širšiemu publiku.

Hneď z úvodu musím priznať, že som k Bohatierovi pristupoval dosť opatrne (a niekoľko rokov). Moje vnútro už bolo vlastne akosi stotožnené s tým, že som z klasickej (aj historickej) fantasy zrejme "vyrástol". V čítačke mi začali zapadávať prachom rozčítané série, filmového Hobbita som vlastne odzýval... A už aj Červenákov Bivoj, Sekera z bronzu, rúno zo zlata, a dokonca aj Prízraky na Devíne som vnímal skôr ako dobré spisovateľské remeslo než srdcovú záležitosť. A začala ma nudiť Hra o tróny...

A prečo to všetko spomínam? Pretože Oceľové žezlo ma reštartovalo. Bez okolkov poviem, že som bol opäť zrazu malým faganom, ktorý naďabil na Cooperovho Lovca jeleňov a už sa nemohol od dobrodružstiev Sokolieho oka odtrhnúť. Aj teraz som hltal všetky historické informácie a rozdelenia kmeňov, držal hrdinom palce a podchvíľou študoval mapu územia, kde udalosti prebiehali.

Svjatoslav, vládca Kyjeva, mieni zjednotiť kmene v povodí rieky Ityl (Volga). Takže vyráža na vojnovú výpravu, predovšetkým, aby pokoril povolžských Bulharov, a mohol tak v budúcnosti odolávať sile Chazarskej a Byzantskej ríše.

Napriek tomu, že Iľja Muromec nám bol v minulosti predstavený (Doupě řvoucí smrti, Černé srdce) ako starnúci bohatier, ktorí sa v noci budí kvôli problémom s močením, v románe budeme sledovať jeho mladosť a okolnosti, za akých prikvitne do kniežacej družiny . Ale žiadne strachy, toto nie je "marvelovka", kde polovicu filmu sledujeme zrod hrdinu. Tu sa ide rýchlo na vec, a v momentoch, kde ešte Iľja nie je tým správnym búchačom, pomáhajú šikovne vykreslené vedľajšie postavy - či už ostatných bohatierov, ale aj záporákov.

Celkovo je prvý Bohatier dosť "zaľudnený". Autor v tomto ohľade vykročil omnoho ďalej než pri Argonautoch či Roganovi. Navyše pridal aj pavučinu politických a rodinných vzťahov, našťastie (aspoň pre mňa) to urobil podstatne menej zdržujúcim spôsobom než napríklad G. R. R. Martin.

Oceľové žezlo vyniká svojou pestrosťou. Vďaka lokalite, kde sa dej odohráva, tu okrem výskytu množstva slovanskych, severských či ugrofínskych kmeňov (Čeremisi, Sloveni, Uliči, Varjagovia...) dochádza aj k originálnemu stretu náboženstiev - od škandinávskych bohov cez slovanských, starobulharských, až po vyznávačov Ježiša a Mohameda. A Juraj Červenák má vyslovene talent na vytváranie úsmevných situácií prameniacich z podobnosti jednotlivých vierovyznaní.

Mnoho rozhovorov slúži viac k informovaniu čitateľa, než by navodzovali dojem skutočných dialógov medzi vojakmi, ale nakoľko sa jedná o spracovanie povestí, väčšinou to nepôsobí rušivo. Snáď len zbojníci pripomínajúci antagonistov z Mrázika mohli rozprávať o niečo menej vzletne.

Oceľové žezlo je chlapské dobrodružstvo. Ženy sú len spestrením, ktoré sa však sympaticky vymyká klasickej schéme "panna v ťažkostiach". A ten priam až mariňácky pohľad na družinu a boj za panovníka naozaj funguje aj bez zbytočného prikrášľovania (spojenci sa napríklad neštítia drancovania ani znásilňovania). Červenák navyše dobre využíva vekové rozdiely medzi bohatiermi, z čoho občas vznikajú dojemnejšie otcovsko-synovské situácie.

Možno akurát v závere by sa žiadala nejaká tá komornejšia akcia, pretože aj napriek náznaku predfinálnej špiónskej misie à la Vikingovia, je väčšina konfliktov riešená otvoreným bojom.

Kniha v slovenskom vydaní vychádza v dôstojnom viazanom prevedení s prebalom a na príjemne hrubom a nevybielnom papieri. Ostáva veriť, že vydavateľstvo Artis Omnis ostane aj pri ďalších dieloch verné obálkam Michala Ivana z pôvodného českého vydania. Dračia cárovná a hlavne Biela veža patria totiž k tomu najlepšiemu (a najvýraznejšiemu), čo výtvarník v rámci knižných ilustrácií stvoril. A tak trochu škodoradostne sa teším na pohľady autorových mainstreamových fanúšikov, ktorý ho vnímajú hlavne cez "umierneného" Steina a Barbariča. Tí budú čumieť.

Mimochodom, kým vznikla táto recenzia, už som zhltol dve ďalšie fantasy knihy. Normálne rozmýšľam, že kým som nabudený, mohol by som skúsiť konečne dočítať toho Pána prsteňov...

Hodnotenie: 80 %

Juraj Červenák: Oceľové žezlo, Bohatier - kniha prvá