RECENZE: Asa Larssonová a Ingela Korsellová, PAX 6 - Postrach jezera

Článek od: Petr Simcik - 21.02.2017

Postrach jezera je opět jeden z dílů dětské hororové série Pax, kdy dost často přemýšlím, jestli je to skutečně ještě čtení pro děti od devíti let. Jedná se o podobný případ, jakým byla Dívka ze záhrobí. Tedy plnokrevný horor, ve kterém je sice brutalita utlumena a je celkově uzpůsoben tak, aby nepůsobil dospěle, ale umírá se tam, řeší se v něm alkoholismus a dost napjaté mezilidské  vztahy. Hlavní devizou téhle knihy ale je, že se děj celé série hodně posouvá dopředu a autorky vytváří uzavřený příběh, jenž se dá číst stále ještě poměrně samostatně. Kniha zároveň odpovídá na spoustu otázek a některé postavy ukazuje v jiném, mnohdy horším světle. Dozvíme se toho spoustu o Iris, o knihovnách i o podstatě nebezpečí, které Mariefredu hrozí.

Vigo a Alrik se stále snaží zapadnout, ale jako sociálně slabším se jim to nedaří a moc k tomu nepřispěje ani návštěva jejich vlastní mámy, která  má problémy s alkoholem a do jejich života se vrací hlavně proto, aby jitřila staré rány. To je dost zajímavé téma samo o sobě, ale protože se jedná o příběh tajemné knihovny, musí se v něm objevit i nějaké to monstrum a taky černá čarodějnice, která se v tomto díle poprvé plně projeví a odhalí svou zrůdnost. Všichni, kdo jsme četli pátý díl, víme o koho jde, ale až tady z ní jde nefalšovaný strach a cítíte k ní skutečný odpor. Scény s ní jsou hororovým vrcholem knihy. Nepřítel, proti kterému tu budou kluci bojovat je vodník. Jenže to není takový ten klasický český zelený vodník, ale naprosto nenápadný švédský, který se pozná pouze podle zrzavých vlasů. Tedy dokud není pozdě. Kluci tak musí najít způsob, jak na vodníka vyzrát, ale hlavně musí odhalit, kdo že to ten vodník je. Nabízí se samozřejmě nově příchozí správce ze zámku Gripsholm, ale než se pustí do akce, musí mu to vodničení nějak dokázat, protože jsou děti a takový bezdůvodný útok by byl leda velký průšvih.

Teď mě napadá, ona "dětskost" téhle série je vesměs v tom, že kluci to mají v boji s nestvůrami mnohem těžší, než kterýkoli dospělý lovec. Musí se vypořádat s duchy, stvůrami, pekelnými psy, zombie, ale sami nesmí nosit zbraň, vlastně dokonce ani nůž. A to je ta výjimečnost téhle série pro děti. Ne dětský přístup, ale stoprocentní ztotožnění se s hrdiny. S dětskými nástroji čelí Alrik a Viggo dospělým nepřátelům, mnohdy děsivým a záludným a ještě musí ten boj tajit před světem a sklízet mnohdy hořké plody utajení.

Jako vždycky musím také pochválit kresby Henrika Jonnsona, v jehož podání ze všech kreseb sálá atmosféra, ať už štěstí, nebo zmaru a děsu. Dokonce i dobré postavy dokáží být v jeho podání velmi děsivé, když to příběh vyžaduje a opět jde o dynamickou a akční kresbu, která by klidně obstála samostatně jako komiks.

Asa Larssonová a Ingela Korsellová vedou příběh jistou, profesionální rukou a vytváří tak něco úžasného. Hororový příběh, který je místy tak děsivý, že ho chcete na chvíli zavřít, ale zároveň tak napínavý, že vám to nedovolí. Ještě že máme zimu. Kdyby bylo léto, bylo by bez koupání. Takhle snad do té doby na vodníky zapomenu.

PAX 6 - Postrach jezera, Asa Larssonová a Ingela Korsellová
Přeložila: Marie Voslářová
Ilustroval: Henrik Jonsson