RECENZE: Brian Staveley, Císařovy čepele

Článek od: Jáchym Šidlák - 16.02.2017

Úvodní díl temné fantasy série Kronika Netesaného trůnu se může zdát jako další z řady knih, které se snaží kráčet ve šlépějích G. R. R. Martina a jeho Písně ledu a ohně. A vlastně to není daleko od pravdy - že je to ale zatraceně zábavné čtení, zkrátka nemůžete popřít.

Císař byl zavražděn a jeho tři potomci Valyn, Adare a dědic Kaden se snaží vyhnout stejnému osudu. Každý z nich žije naprosto odlišným životem: Kaden strávil téměř celé dětství v tajemném klášteře, kde se učil záhadné víře k Prázdnému bohu, Valyn je naopak bojovníkem, který na vzdálených ostrovech prochází surovým výcvikem a Adare je političkou, která se po otcově smrti stává ministryní financí. Všichni se ocitají v nebezpečí... spolčení, které císaře stálo život, se totiž u jediné vraždy nezastaví.

Císařovy čepele nejsou pro žánr fantasy revolučním dílem. Jakýkoliv nový podnět, prudce originální zápletku či nevídané postavy tu těžko pohledat a autor Brian Staveley si je toho všeho moc dobře vědom. I přesto se jedná o odsýpající a zároveň velmi promyšlené čtení, které budete jen těžko odkládat, a to z jednoho velmi prostého důvodu - Staveley je zkrátka skvělým spisovatelem, jenž dokáže vytěžit z minima maximum, a který se i přes zmíněné neduhy s průměrností nechce smířit.

Největší předností knihy a polem, kde autor nejvíce prokazuje svojí zručnost, je postupné vykreslování světa, kde se děj odehrává, a jeho různá náboženství. Nejedná se totiž o žádné prvoplánové, náhodné bůžky. Jednotlivé víry, se kterými se setkáváme, ve skutečnosti rozhodně mají něco do sebe a občas knize přidávají i jakýsi téměř filozofický přesah.

Ačkoliv jsou všechny hlavní postavy ještě v náctiletém věku, určitě se nedá říci, že kniha patří do do kategorie young adults. Jedná se o hrdiny, které i přes jejich věk sledujeme v situacích, se kterými se potýkají dospělí, a jejich chování tomu odpovídá. Všichni jednají rozumně a přirostou vám k srdci, takže každou jejich potíž budete prožívat s nimi.

Staveleyho styl psaní je bezpochyby také velkým přínosem. Všechny scény popisuje důkladně, živě a bohatým jazykem, ale nikdy nudně. Často sice upřednostňuje barvité popisy přírody či zkoumání pocitů dané postavy před dějovostí, v jeho případě to však nikdy není na škodu. Častokrát se zastavíte a přečtete si poslední odstavec dvakrát či třikrát, jen abyste ocenili nádhernou souhru slov a vět, kterou autor vytváří.

Mezi zvraty, jimiž vás autor zásobuje, nakonec na žádnou nudu nezbývá prostor. Prolínání pohledů mezi třemi protagonisty, postupné odhalování (a neodhalování) záhad, vzájemné propojení příběhů ve finále a celková stavba zápletky jsou tak skvěle zvládnuté, až je někdy těžko uvěřit, že se jedná o prvotinu.

I přes jakousi „řadovost“ Císařových čepelí této knize tedy vlastně nemám co jiného vytknout. Vypravěčské kvality totiž autorovi nikdo nemůže upřít. Pokud se mu tedy rozhodnete věnovat svůj čas, určitě toho nebudete litovat.

Hodnocení: 85 %

Císařovy čepele

Autor: Brian Staveley