RECENZE: Juraj Červenák, Prízraky na Devíne

Článek od: Martin Kochlica - 13.06.2016

Rogan znamená pre slovenskú fantasy asi rovnako veľa ako Conan a Frodo pre tú svetovú. Preto je fajn, že sa černokňažník vracia. Okrem svojho umenia narábania s mečom nám chce ukázať, že „federácia“ Moravanov a Nitranov nevznikala práve diplomatickou cestou.
 
Zrejme aj vládca Krvavého ohňa musí platiť účty a hypotéku. Preto sa necháva najímať na rôzne fušky. Napríklad vyhlušiť pár bosoriek. Alebo pomôcť Pribinovi získať za ženu dcéru Devínskeho vladyku.
 
Červenákov najnovší príbeh sa nesie v jednoduchšom conanovskom duchu. Rogan a Goryvlad musia vybojovať súboj s neznámymi besmi pre Nitrianske knieža. V zmysle správnej fantasy šablóny, musia najprv na miesto boja doputovať. Cestou ich družina samozrejme zažije pár komplikácií a intríg, ale napokon sa dočkajú adekvátne veľkej rúbanice, kde už ani tak nejde o jedno hradisko či svadbu, ale o osud celého Nitrianskeho kniežatstva.
 
Pravdou je, že politické pozadie je v prípade Prízrakov na Devíne dvojsečnou zbraňou. Ne jednej strane dodáva triviálnemu príbehu určitý presah, ale na strane druhej ide o príliš neosobnú záležitosť. Rogan je Pribinovým fanúšikom (a Mojmírovím hejterom), a tam všetka jeho motivácia končí. Navyše nejaví záujem o podiel na moci a dokonca sa ani priamo nevyhraňuje voči kresťanstvu.
 
Príbeh by možno zniesol aj nejakú béčkovejšiu vedľajšiu zápletku (pomsta, záchrana unesenej ženy, krížová výprava...), aby čitateľovi mohlo viac záležať na celkovom výsledku snaženia hrdinov. Takto vyznieva najnovšie Roganove dobrodružstvo trochu ako jednohubka, ktorá síce ukazuje dôležité historické udalosti, ale černokňažníkov život nijako zásadne neovplyvní.
 
Osobná rovina tak najlepšie funguje v akcii. Kde už je jedno kto za koho a prečo bojuje. Pred vami je súper a vy ho musíte zlikvidovať, lebo inak zabije on vás. V zápale boja je motivácia úplne jasná. Prežiť. A súbojov je v knihe viac než dosť.
 
V románe je množstvo postáv s množstvom nadhodených motivácií. Čo je pre skomplikovanie odhalenia skutočných zradcov najlepší spôsob. Autor si však odhaľovanie intríg trochu zjednodušil, keď veci na svetlo vyplávajú prostredníctvom bondovského rozhovoru, kde záporák vysvetlí celý svoj diabolský a prekombinovaný plán.
 
Najpôsobivejšia je časť odohrávajúca sa priamo na Devínskej Kobyle, čo je v konečnom dôsledku len akási odbočka od hlavného diania, ale o to viac poteší, že Rogan dostane poriadne na búdku a jeho neporaziteľnosť je naštrbená, čo z neho robí trochu viac človeka. Dovtedy dodáva dvojici hrdinov ľudskejší rozmer skôr vlk...
 
Prízraky na Devíne sú samostatnou knihou (chronologicky siedmou), ale nezaškodí, ak si osviežite pamäť novelou Keď vyjde slnko nad Zoborom zo zbierky Vojna s besmi. Minimálne budete mať jasno v pár tunajších odkazoch.
 
Rogan sa vrátil v sympatickom rozsahu necelých dvestotridsiatich strán a svojich fanúšikov určite poteší. Jeho sila spočíva v bojových scénach a realistickom stvárnení myšlienky „slovanskej vzájomnosti“.
 
Ide o trochu menej romantické dobrodružstvo (v štýle Vierozvestcov), a román už možnože toľko neznamená pre samotný žáner fantasy, ale napísaný je zručne a so zjavnou chuťou.
 
Juraj Červenák: Prízraky na Devíne
Vydavateľstvo: Artis Omnis
Počet strán: 232
Väzba: pevná
Formát: 120x200
Rok vydania: 2016

Přidat komentář