FILM: Ledová archa

Článek od: Martin Kochlica - 29.04.2016

Budúcnosť. Spackaný boj s globálnym otepľovaním. Nová doba ľadová. A nikdy nezastavujúci vlak. Plný ľudí. I nadľudí.
 
Ledová archa je sci-fi triler vystavaný na podobnom princípe stiesneného priestoru ako napríklad v Kocke a na kastovne založenej spoločnosti ako napríklad v Hrách o život. Hlavní hrdinovia sú samozrejme tí dolu, na konci vlaku, a chcú sa dostať na miesto tých hore, pri posvätnom motore. Nejde im len o moc a ovládnutie vlaku. Chcú po rokoch miesto proteínových kociek konečne ochutnať skutočné jedlo, chcú rozhodovať o svojich životoch, skrátka túžia cítiť sa opäť ako ľudia, nie len ako zvieratá zavreté v chlieve.
 
Nič však nie je také jednoduché ako v dnešných filmových dystopiách (filmovou predlohou bol francúzsky komiks Le Transperceneige z roku 1982). Každý čin má totiž svoje následky. Okrem ozbrojených poriadkových jednotiek, maniackej ministerky a šialencov v maskách so sekerami, môže byť veľkou prekážkou pri boji za spravodlivejší svet aj čisté svedomie...
 
V našich kinách sme Ledovú archu mali možnosť vidieť na festivaloch v Bratislave či Karlovych Varoch. Napriek tomu, že si rýchlo získal dobrú povesť a vo svete (predovšetkým v Južnej Kórei) sa stal veľkým hitom, u nás na DVD a BR vychádza až teraz. 
 
Pre našinca je najdrahší juhokórejský film zaujímavý aj tým, že vznikol za českej účasti v Barrandovských ateliéroch. Podieľali sa tak na ňom ľudia, ktorí už majú na konte žánrovky ako DunaDeti Duny či Solomon Kane. Okrem práce českých asistentov réžie či produkcie, tak môžeme vidieť aj výsledok trikárov, stajlistov a filmových dizajnérov a architektov. Aj vďaka nim pôsobí Ledová archa dostatočne výpravne a nápadito.
 
Režisér Joon-ho Bong si sympatie mnohých festivalových návštevníkov získal už netradičným monster hororom The Host (ktorý sa mimochodom objavil aj v knihe 101 sci-fi filmov, ktoré musíte vidieť, kým umriete). A aj teraz výborne mieša rôzne prístupy k téme ľudí prežívajúcich vo vlaku. K úspešnému a uveriteľnému vykresleniu sveta budúcnosti mu pomáhajú predovšetkým výborní britskí herci vo vedľajších úlohách ako Jamie Bell (Jumper), Tilda Swinton (Narnia) či John Hurt (V ako Vendeta). Americké osadenstvo zase nesie predovšetkým bremeno príbehu a dodáva filmu hollywoodsky lesk - Chris Evans (Captain America) a Ed Harris (Skala) sú dobre zvolenými súpermi. Samotnou kapitolou je kórejský zjav Kang-ho Song (Dobrý, zlý a divný), ktorý aj teraz ostáva verný netradičným postavám a aj napriek menšiemu hereckému priestoru a mlčanlivosti si jeho úlohu „zámočníka“ určite zapamätáte.
 
Film o triednom boji nie je nijako zložitý. Ako sa hrdinovia posúvajú po vlaku, dozvedáme sa útržky o fungovaní súčasného sveta a čo všetko viedlo k terajšiemu stavu. Jednotlivé „levely“ sú dobre gradované a aj v stiesnených podmienkach vizuálne podmanivé. Niekoľko akčných scén zvyšuje napätie a minimálne tá na moste a následne v tuneli dorovná slávne bojové scény z Oldboya či Equilibria.
 
Ak máte radi témy navodené knihami a filmami ako je 1984 alebo V ako Vendeta určite si Ledovú archu nenechajte ujsť. Možno aj práve preto, že minimálne odchyľuje dvere za hranice bežnej komerčnej produkcie.
 
Hodnotenie: 80%
 
Ledová archa
Snowpiercer
USA / Južná Kórea / Francúzsko / Česko, 2013, 126 min
Réžia: Joon-ho Bong
Hrajú: Chris Evans, Kang-ho Song, Jamie Bell, Tilda Swinton, Ed Harris
Na DVD a BR od 27. apríla 2016 (Bontonfilm)
 

Komentáře

Martine, děkuji Ti za recenzi. Nevím, kolik si toho přečetl, nebo jak jsi starý, ale tohle už zde bohužel bylo. Jedná se o sprostou recyklaci a téma komiksu a ani filmu není původní. Více na fr.wikipedia.org/wiki/La_Compagnie_des_glaces. Četl jsem celou sérii a je naprosto úžasná. Ve Francii vyšlo 90 dílů.

Díky, vypadá to velice zajímavě, předpokládám, že k nám se to v angličtině (koukal jsem, že anglicky se to jmenuje New Ice Age) nedovezlo?  

A abych se kolegy zastal - zase nemůžeme mít načteno vše co vyjde ve Francii (i když bych rád :) ), Anglii. Kdo tam nemá přátele, nebo se o to přímo nezajímá, je odkázán maximálně na zahraniční na mainstream. 

Každý národ má takové politiky jaké si zaslouží -> Svůj svět si musíme zasloužit!

Proč sprostou? Já jsem to teda ještě neviděla, ale prakticky všechno v dnešním filmovém a literárním průmyslu je nějaká více nebo méně povedená recyklace. Pro mně je důležité, jestli je to dobře natočené nebo napsané a má to ten správný drive. Někdy se to povede a někdy ne...

Na hraně zítřka je taky (pro změnu) obšlehnutý japonský veleúspěšný komiks, který naším směrem znají jen komiksoví nadšenci... vcelku úspěšní Humans z britské výroby se ani nesnaží tajit, že jsou remakem původního švédského seriálu... a člověk by mohl pokračovat takřka donekonečna.

A fakt je ten, že občas právě díky nějakému remaku nebo otevřené inspiraci se člověk dostane k půovdním originálům, o které by jinak neměl vůbec šanci zavadit:-)

Ostrou mysl i tužku všem, přeje M

Heh :-)

Vsak o to ide, prist s dobrym filmom na temu, ktora tu uz bola (a kazda tu uz bola). Rovno v recenzii su spomenute 1984 a V ako Vendeta, co su klasiky a sucasne recyklacie predoslych dystopii (My, Prekrasny novy svet..). A spomenul som aj dalsie, novsie filmy a NAPRIEK TOMU je Snowpiercer dobry film...

No, ono to ale vyšlo i v Češtině jako Ledová společnost. Copak to nikdo nezná? Já nevím, přijde mi to jako základy fantastiky. Ne že bych nefandil ekologii, ale ve fantastice se opravdu recyklace nevyjímá. Kdo četl Netvora (2014), jasně z toho opakování vyplývá devalvace.

Tyjo, tak to si sypu popel na hlavu. Od pohledu samozřejmě vím, jen jsem si to nespojil. A ano, nečetl jsem to, vyšlo to už tááák dávno a jako dlouhá série to šlo mimo mě. Každpádně teď vím po čem v antikvariátu sáhnout :)

Každý národ má takové politiky jaké si zaslouží -> Svůj svět si musíme zasloužit!

Přidat komentář