RECENZE: Marellion: Čtyři příběhy z Asterionu

Článek od: Tereza Kadečková - 23.02.2016

Město mrtvých k sobě láká spoustu dobrodruhů, ale jen blázen se do něj opravdu odhodlá vstoupit.

Marellion je město mrtvých. Jeho ulice se rozpadají, příroda si bere zpátky, co bylo její, a s jeho obyvateli byste si ruku nepodali. Jsou totiž nemrtví, a když se zrovna slepě nepotulují mezi domy, hledají jakoukoliv živou bytost, ze které by si mohli kousek urvat.

Marellion: Čtyři příběhy z Asterionu je sborník čtyř povídek, které spojuje právě město mrtvých. Nezáleží na tom, jestli se do něj hrdinové vydávají záměrně nebo je tam jen osud náhodou zanese, všichni se musí vypořádat s nástrahami, které číhají v ulicích a okolních lesích.

Knihu otvírá povídka Stíny Tarosu od Jana Č. Galety. Ve vzkvétajícím městě se začínají objevovat nemrtví a působit problémy. Jenomže se zdá, že nejde o žádnou obyčejnou magii. Stíny Tarosu je asi nejpropracovanější povídka, co se postav týče. Ty dostaly prostor, aby se s nimi člověk seznámil, aniž by kvůli tomu musel být příběh ochuzený o akci. Pokud je navíc čtenář světem Asterionu nepolíbený, dostanou se mu potřebné informace. Některé se sice opakují v dalších povídkách, ale začít knihu se Stíny Tarosu byl dobrý tah.

Druhá povídka Město s černou duší od Radovana Kolbaby je typická výprava za dobrodružstvím. Sigur shání družinu dobrodruhů, která by s ním podnikla cestu do Marellionské knihovny. Čtenář má možnost seznámit se hlouběji s dějinami, které obestírají Marellion, a taky bude mít potřebu fandit družině, protože ač Sigur sestavuje předem prohranou výpravu, přeci jen jsou záblesky naděje, že skončí dobře.

Studená krev od Haniny Veselé je trochu jiný doušek čaje. Žoldačka Magnólie se utká s drakem při plnění svého úkolu. Studená krev je nejakčnější povídka z knihy, hrdinové si ani na chvíli neoddechnou od různých nebezpečí, zrad a dobrodružství. Občas je obtížné se v akci neztratit, ale povídka oživuje celý sborník, protože se Marellionu opravdu jen dotkne, a tak trochu pročistí vzduch od těch samých historii vysvětlujících odstavců.

Volání Marellionu od Zbyňka Kučery Holuba se pro změnu vymyká standardům statečných hrdinů s jasným cílem cesty. Naopak nám předhodí dva uchlastané hrobníky a mladého kata, kteří mají co dělat s prokletým předmětem, který přicestoval z města mrtvých. Některé vedlejší postavy jsou sice trošku archetypální a záhadné („Na, vezmi si tohle, neřeknu ti k čemu to je, ale stopro se to bude hodit.“), ale povídce to dodává kouzlo zábavy. Pokud první dvě povídky byly hlavně dobrodružné příběhy, třetí povídka byla akčňák, tak Volání Marellionu je ta zábavná tečka na konci, kde hrdinou mohl být kdokoliv, ale zrovna to padlo na dva důchodové blázny.

Marellion: Čtyři příběhy z Asterionu je příjemné čtení. Každá povídka přihodí něco nového, takže i když se téma cesty na jedno místo opakuje, tak neomrzí. Pokud by se vám hrdinové zalíbili, tak všichni, kromě těch od Radovana Kolbaby, mají svoje vlastní knižní série, ve kterých se o nich dozvíte víc. Všechny příběhy jsou čtivé, a ačkoliv je Asterion propracovaný svět, není potřeba ho znát, abyste vše pochopili. Jediným mínusem je, že knížce sem tam utekl tiskařský šotek, což je škoda.

Hodnocení: 75%

Marellion: Čtyři příběhy z Asterionu

Autoři: Jan Č. Galeta, Zbyněk Kučera Holub, Radovan Kolbaba, Hanina Veselá