RECENZE: Sergej Lukjaněnko, Genom

Článek od: Renata Staurovská - 17.02.2016

Nedávno jsme vám představili román Tance na sněhu věhlasného ruského spisovatele Sergeje Lukjaněnka. Ten nás uvedl do brilantně vykreslené budoucnosti plné pro autora typických, filozoficko-existenčních otázek, týkajících se mimo jiné propojení člověka se strojem nebo problematicky klonů. Nyní přišel čas podívat se na zoubek Genomu, tedy knize, která na výše zmíněný prequel nepřímo navazuje.

Svět je stejný, jen od děje Tanců na sněhu uplynulo pár let a namísto „mozků v lahvi“ se autor zaměřuje na problematiku klonů a genetické úpravy lidí. Téměř každý člověk prošel genetickou úpravou, takžeže po dosažení určitého věku projde metamorfózou – zakuklí se, a během pár hodin dojde k přestavení jeho těla tak, aby bylo pro dané povolání co nejvhodnější. Co se pracovních pozic týče, jsou tedy tito „speciálové“ první volbou snad každého zaměstnavatele. Obyčejní lidé, v Genomu nazývaní „naturálové“, jsou považováni za méně schopné a snad i méněcenné. Nejvíce výhrad má ale společnost jednoznačně vůči klonům.

Hlavním hrdinou Genomu je pilot - speciál Alex. Čtenář jej poznává ve chvíli, kdy opouští nemocnici po asi pětiměsíčním pobytu a po cestě domů se setkává s patnáctiletou Kim, dívkou – speciálem, která má těsně před metamorfózou. Alec se rozhodne jí pomoci, a tím se zaplete do hry mnohem nebezpečnější, než si sám kdy dovedl představit…

Dokonalost genetického inženýrství, neznámé planety a mimozemské rasy, předsudky vůči bytostem, které jsou jiné než my – to všechno a mnohem víc na vás v Genomu čeká. Oproti klasickému sci-fi čtenářům Lukjaněnko přináší i detektivní zápletku, do jejíhož vyšetřování se pouští asi nejznámější kapacita mezi vyšetřovateli – klon samotného Sherlocka Holmese. Je tedy jasné, že nudit se při čtení určitě nebudete a na své si přijdou i fanoušci netradičních sci-fi příběhů.

Kde je hranice mezi genetickým předurčením a vlastním rozhodnutím? Je vůbec možné zůstat člověkem, když vám vezmou schopnost milovat? Tyto a mnohé další otázky vzbouzí Genom ve svých čtenářích… A Lukjaněnko? Ten si jistě mne ruce nad dobře odvedenou prací. Příběh je čtivý od první stránky, hlavní postavy sympatické a rozuzlení vskutku nečekané, kniha má prostě všechno a snad i něco navíc. Pokud vás bavily Tance na sněhu nebo máte rádi sci-fi s originální zápletkou, určitě po Genomu sáhněte - nebudete litovat.

Genom

Autor: Sergej Lukjaněnko

Nakladatelství: Argo