RECENZE: Pavel Korněv, Kluzký

Článek od: Petr Čapek - 02.02.2016

Když na jaře loňského roku vyšel první díl série Příhraničí, jednalo se vcelku o příjemné překvapení. Pavel Korněv tak ukázal, že i východní fantastika má stále co nabídnout a najdou se mezi ní vskutku zajímavé kousky. Před Vánoci navíc doplnilo první díl i pokračování, které vyšlo pod názvem Kluzký. Nasaďme tedy podvlíkačky a beranice a vydejme se znovu do mrazivého světa, proti kterému i Sibiř rudne závistí.

Pavel Korněv dokázal zaujmout již prvním dílem své nejúspěšnější série. V ní čtenářům představil svérázného Patroláře Leda, jemuž nejde o blaho světa, natožpak druhých. Jde mu především o sebe a o to, aby si obstaral nějaké ty peníze, měl kde spát a trochu toho žvance do žaludku. Ostatně v Příhraničí to ani jinak nejde, tento svět má do idylky zkrátka hodně daleko a přežít zde není právě jednoduché. O tom se i Led již párkrát přesvědčil a můžeme si být jistí, že ani v druhém dílu série tomu nebude jinak.

Kluzký navíc nenechává nejmenších pochyb o tom, že se jedná o pokračování. Plynně navazuje v místě, kde předchozí kniha končila, i když přeci jen s jednou malou změnou. V Příhraničí se začíná oteplovat. Dokonce se začíná zelenat tráva a rozkvétají květiny. Idylku tak narušuje jen Led, který se právě vyhrabal z tající závěje. Navíc si nepamatuje jak a ani kdy se do ní dostal, zkrátka okno jak vyšité. Nezbývá tedy než se vydat do Pevnosti a zkusit najít pár odpovědí.

Velmi záhy však zjistí, že během jeho nepřítomnosti se mnohé věci změnily. A jak to tak bývá ne zrovna k lepšímu. Navíc se zdá, že mu již brzy bude pěkně horko. Někdo zkrátka až moc touží po jeho nablískané plešce. Jedinou možností tak bude zdekovat se někam do ústraní a to hodně daleko, nejlépe úplně pryč z Příhraničí. To, že to ještě nikdo nedokázal, že se o to nemůže někdo aspoň pokusit. Jaký však bude výsledek, to je opravdu jen ve hvězdách...

Pokud jste již měli, díky předchozí knize, možnost se s Ledem setkat budete i v nejnovějším pokračování jako doma. Ostatně obě knihy jsou úzce spjaté, tudíž bych moc nedoporučoval začínat právě Kluzkým, byli byste o leccos ochuzeni. Což by obzvláště v případě tohoto hrdiny byla rozhodně škoda, protože ani zde autor Leda rozhodně nešetří a nejednou bude mít doslova na kahánku.

Sice se tentokrát budete muset obejít bez záplav sněhových závějí, přesto se autorovi podařilo udržet správně mrazivou atmosféru. Čeká tak na vás vskutku příjemná oddechovka, která je v mnoha ohledech originální a snadno ji odlišíte od konkurence. Bohužel i v případě Kluzkého zde najdeme řadu chybek, které kazí výsledný dojem.

Prvním problémem mohou být opět detaily, na které se autor zaměřil. Tedy přesněji řečeno, na co se opět nedočkáme odpovědi. Korněv tak v mnoha ohledech i zde pouze klouže po povrchu, jako by se bál naplno využít potenciálu světa, který vytvořil. Druhým zaškobrnutím může být fakt, že podstatnou část knihy, pouze přešlapujeme na místě a samotný děj se nikam dál moc neposunuje. Navíc se zdá, že si toho byl vědom i sám autor, protože především v závěru přidává jeden zvrat za druhým a posouvá děj mílovými kroky kupředu, jako by chtěl dohnat ztracený čas. Na druhou stranu si je potřeba uvědomit, že Korněv se svým Příhraničím neaspiruje na high fantasy, ani se nesnaží z této série vykřesat další epickou ságu, na kterou budeme dlouhá léta vzpomínat.

Když tedy odhlédneme od všech chybek a nedodělků, které mohou sice někoho odradit, ovšem naprosto zásadní vliv na samotný děj nemají, zůstane nám poctivá akční fantasy, která si na nic nehraje a přesně plní svůj účel. A tím je především pobavit své čtenáře a to se Korněvovi beze zbytku povedlo. A kdo ví, třeba nás autor ještě překvapí a přijde s nějakým opravdu zajímavým odhalením. Závěr druhého dílu k tomu vyloženě vybízí. Naštěstí na pokračování nebudeme muset čekat nijak dlouho, jelikož třetí díl by měl pod názvem Černé sny vyjít během letošního roku.

Pavel Korněv - Kluzký

Cyklus: Příhraničí 2

Vazba: brožovaná