RECENZE: Chris Priestley, Příšerné příběhy Vánoční

Článek od: Renata Staurovská - 09.01.2016

Vánoce, svátky klidu, míru a splněných přání, kdy rodiny usedají společně u prostřených stolů a dávají si dárky, všude voní cukroví a jehličí a za okny se blyští bělostný sníh. Tak nějak vypadají ideální zimní svátky dnes v představách většiny lidí. Málokdo si však uvědomuje, že nejen Vánoce, ale i ostatní svátky nejsou jen příjemnou lidskou kratochvílí. Jsou to především dny prosycené tajemstvím, kdy hranice mezi naším světem a světem nadpřirozena se ztenčují, až někdy vymizí docela… A důkaz toho, že toto prolnutí není vždy zázračné a kouzelné, ale může být i znepokojivé a hrůzu nahánějící, nám přináší Chris Priestley ve své sbírce povídek Příšerné příběhy Vánoční.

Priestley není mezi autory hororových povídek žádným nováčkem, čtenáři se mohli již setkat s jeho sbírkami Příšerné příběhy strýce Montaguea nebo Příšerné příběhy z Černé lodi. Jeho nejnovější dílo, Příšerné příběhy Vánoční vyšlo ve Velké Británii v roce 2011 pouze jako e-book, avšak čtenáři u nás mají nyní jedinečnou možnost si knihu přečíst v klasické papírové formě, v pevné vazbě a navíc s velice povedenými ilustracemi z pera Lucie Strakové. Sbírku tvoří celkem sedm povídek, vyprávěných z pohledu dětí a spojených právě, jak již název napovídá, vánoční tématikou.

Povídky jsou tématicky velice rozmanité a jejich dětští hrdinové taktéž – najdeme zde mimo jiné chlapce, který se i po třech letech stále srovnává s otcovou smrtí a je pro něj těžké přijmout nového otčíma, uražené děvčátko, které rodiče nevzali s sebou na ples a malého darebáka, jehož největším problémem je surový spolužák, kterému dluží peníze. Stejně rozmanité jsou i "příšerné" prvky v příbězích obsažené – vystupuje zde například tajemný Zelený muž, kterého lze spatřit jen koutkem oka, záhadná postava, přicházející komínem a zanechávající na tvářích šmouhy od popela anebo hračka malého bubeníčka se ztraceným klíčkem, která umí udělat velký, opravdu velký „kravál“.

Příšerné povídky Vánoční se čtou jedním dechem, povídka následuje povídku a než se čtenář naděje, je na konci knihy. Znepokojivé a strašidelné ilustrace nádherně dokreslují pochmurnou, mrazivou atmosféru díla a některé z motivů Vám budou v hlavě strašit ještě dlouho po dočtení – a přitom je kniha určena pro čtenáře od 10 let a je tomu uzpůsoben i styl vyprávění. Takže pokud se Vaše dítě rádo bojí, nenajdete na čtení před spaním nic lepšího, než právě tuto knihu. Ale pozor, malovaná obálka i věkové doporučení je zavádějící a některé povídky mohou dítě vystrašit víc, než by bylo milé. Pro čtenáře dospělé či dospívající je však kniha jednoznačně skvělou volbou! A až budete na Štědrý večer zpívat koledy, buďte opatrní – protože mrtví chodí za zpěvem jako můry ke světlu…

Příšerné příběhy Vánoční

Autor: Chris Priestley

Nakladatelství: Argo