RECENZE: Knižní trilogie Vetřelec

Článek od: frankie - 27.11.2015

Kdo by neznal kultovní Vetřelce, dětem způsobující noční pomočování. Nakladatelství Baronet připravilo pro milovníky sci-fi hned celou trilogii Vetřelec. Všechny tři knihy vyšly v roce 2015 a od konce října jsou k mání i v jednom společném pěkně udělaném boxu. Každý díl si vzal do pera jiný autor, oprášil látku z trochu jiného směru a s odlišnou čtivostí.

První díl Vetřelec: Probuzení autora Tima Lebbona je zasazen do období mezi prvním a druhým filmovým dílem. V roce 2159, sedmatřicet let poté co Ellen Ripleyová svedla svou vítěznou bitvu s krvelačným mimozemským organismem, je probuzena z hibernace na lodi Marion. Bohužel, nejedná se o záchranu v pravém slova smyslu. Do těžební lodi Marion totiž několik dní předtím havarovalo plavidlo převážející horníky z planety LV178. Vesmírná loď po zásahu neodvratně klesá k atmosféře planety a zbývají pouze dny na to, něco vymyslet. To však není zdaleka jediný problém. Dalším jsou vetřelci uvěznění na kyvadlové lodi, které se podařilo na Marioně přistát. Autor Tim Lebbon má zkušenosti s knižním přepisem hororu 30 dní dlouhá noc a s dějem se nepáral. Vetřelci se objevují hned po několika úvodních stránkách. Hlavní postavy jsou také hned jasné. Trochu zarážející byla naivita (nebo odvaha) postavit se mimozemské rase jen s hornickou výbavou, bez moderních zbraní. Zaskočilo mne však, že částečně s úspěchem. Nezanedbatelnou roli hraje umělá inteligence Ash, byť pouze jako počítačový program. Začlenění Ripleyové do knihy funguje spíš jako násilný oslí můstek pro přiblížení se filmové sáze. Závěr lze označit za lehce překvapivý, přestože celkový děj je předvídatelný. Autorovi se podařilo nastínit další dějovou linii s patřičně otevřeným koncem.

Druhého dílu Vetřelce - Odplaty se ujal James A. Moore, autor více než 20 románů. Děj se odehrává opět na planetce LV178 se zásadním časovým posunem. V tomto díle se jedná již o terraformovanou planetu s osídlenci nového světa zvaného Nový Galveston. Hlavním hrdinou je Alan Decker, který ovládá schopnost empatie. Je schopen vycítit, jaké pocity prožívají v citovém vypětí druzí. Samozřejmě se tato schopnost vztahuje i na vetřelce, protože ti k němu cítí jen a jen naprogramovanou brutální nenávist. Alan Decker je totiž dávným potomkem Ripleyové. Společnost Weyland-Yutani, mocná stejně jako galaktická vláda, touží po živém vetřelci, a z toho důvodu se Alan vypraví s ozbrojenou eskortou na bližší průzkum. Kdo je lovec a kdo kořist, se ukáže záhy.

Kniha Vetřelec: Peklo trilogii uzavírá. Po palubním inženýrovi Chrisi Hoopovi v prvním díle a odborníkovi na terramorfování planet Alanu Deckerovi se objevuje další hlavní hrdina – Demian Brackett – nový velitel vyslaný na planetu LV-426, která je osídlená kolonizátory. Nutno podotknout, že hrdina třetího dílu jako skvěle vycvičený a v boji zkušený voják je na boj s vetřelci jednoznačně nejlépe připraven. Autor Christopher Golden si dal docela na čas, než se objevili i vetřelci. Ale nebylo to na škodu, ba naopak, čtenář má alespoň čas sžít se s postavami knihy. Jednou z nich je i dívenka Rebecca zvaná Newt. Děj je jasný, ale také má jedno zajímavé obohacení na konci knihy. Závěrem se kniha začne zcela prolínat s filmovými Vetřelci.

Všechny tři knihy fungují jako četba pro odreagování. Mají velmi svižný děj a dobře popsané akční sekvence, brutální boje o přežití. Lze je číst samostatně v libovolném pořadí, ale více zážitku přinese četba od prvního dílu. Filmovým fanouškům se asi bude nejvíc líbit třetí díl, který lze považovat za čistý prequel k filmu Vetřelci. Druhý díl zase zaujme netradiční látkou, hororovým zpracováním a velmi slibným koncem. První díl je naopak nejméně nápaditý, zase ale jako v jediném do děje zasahuje umělá inteligence. Všemi třemi se prolíná mocná zlověstná síla společnosti Weyland-Yutani, ovlivňující chování a jednání několika postav vystupující v knihách. Zajímavě doplňují vetřelčí filmové universum, byť se nejedná o žádné rozsáhlé romány, ale díla, kterými se lze zabavit na tři příjemně se strachem prožité večery.

Vetřelec. Probuzení

Lebbon, Tim

Nakladatelství: Baronet