RECENZE: Brent Weeks, Oslnivá čepel

Článek od: Hanina - 21.12.2014

Každý by chtěl být arcimág

Gavin Guile je sedmi spektrální polychromatik, jinými slovy dokáže s pomocí všech barev světelného spektra udržet ve světě rovnováhu. Takový talent se rodí jednou za několik let a může být jen jeden. Ale všechno něco stojí, a cenou za používání magie barev je vlastní rozum. A čím víc sahá barvomág do svých zásob, tím rychleji se krátí jeho čas. Na konci tohoto koloběhu ztratí svou barvu a s ní i moc, a stane se z něj padlý mág. Šílená bytost, nebezpečná svému okolí, která musí být utracena. Aby k tomu nedošlo, přistupuje se na kompromis – dobrovolné usmrcení. Správně se tomu říká osvobození. Ortel smrti nevykoná nikdo jiný, než sám arcimág.

Tato filosofie a princip je základem celé Chromerie, vládnoucího tělesa sedmi satrapií i školy, kde barvomágové procházejí výcvikem. Ale co když po vyčerpání magie barev, existuje další stav? Lepší? Je skutečně nutné umírat? Takové myšlenky jsou nebezpečným kacířstvím, schopným otřást základy světa, nebo přinejmenším základy všech sedmi satrapií. Nutně to znamená pád Chromerie, arcimága a celého systému. A jestlipak kacíře napadne, co by se stalo, kdyby ten, který má držet rovnováhu, začal ztrácet barvy?

Arcimág Gavin Guile odhadl svůj čas na pět let, během nichž si stanovil splnit pět nemožných cílů. Jenomže osud překazí jeho plány a z let se stávají měsíce. Když se do toho zamotá dávná láska, nemanželský syn a arcimágův pološílený bratr, není o konflikty nouze. A to nemluvím o válce, protože jaká by to byla pořádná fantasy, kdy by se v ní nebojovalo.

Oslnivá čepel (v originále The Blinding Knife) je pátou knihou Brenta Weekse a druhou knihou z cyklu Světlonoš. Předchází jí Černý arcimág (The Black Prism) a navazuje již napsaný, ale zatím nepřeložený The Broken Eye. Autor však slíbil i další pokračování – The Bloody Mirror. Příběh, který se zpočátku tvářil jako trilogie, začíná rašit do dalších výhonků, a je to dobře.

Silným prvkem jsou postavy. Gavin Guile je přísný sám na sebe i na ostatní, nerozpakuje se naložit na jiné těžká břemena, ale ať dělá, co dělá, pořád zůstává lidský až na samou dřeň. A i když se třeba dostane na cestu křivolakou, je těžké mu nefandit. Vyloupnuvším se hrdinou je ale Kip, všemi pohrdaný levoboček a tlouštík s vůlí tvrdší než diamant. Velké šance se rozvírají také před Dazenem, Gavinovým bratrem. Vypadá to, že by mohl ze svého vězení uniknout.

Snad nejzajímavější postavou je otec Gavina a Dazena, ta „stará stvůra“ a „monstrum“, jak ho sám pro sebe nazývá Kip. Andross Guile, starý slepý muž v tmavém pokoji, kterému to ke škodě ostatních stále myslí. Každý Guile, který se zrovna netěší hodnosti arcimág, se obtížně smiřuje s tím, že není prvním mezi nejlepšími, a je jedno, kolik je mu let, zda dokáže používat své barvy a jak na tom jeho tělo po fyzické stránce je. Ambice nestárnou.

Oslnivá čepel ale zdaleka není výhradně mužskou fantasy. Dvě s hrdinek prvního dílu, Karris a Liv, mají také svůj prostor. Na první z nich, Černou strážkyni, možná dopadne paprsek hřejivého světla. Ta druhá, ultrafialová barvomagička, naopak padá do propasti, z které se už jen těžko vyhrabe.

Bojové sekvence střídají vtipné scény a není problém zvládnout těch několik set stran za pár dní. Překlad je velmi povedený. Přesto méně znamená někdy více. Kipův výcvik, jakkoliv je zpočátku zábavný, může připomínat trenažer a některé pasáže, popisované z pozice okrajových postav, jsou zdlouhavé. Pozitivem oproti prvnímu dílu je mapa a podrobný jmenný rejstřík. Brent Weeks stvořil originální propracovaný svět, bortí zažitá klišé a nebojí se porušovat tradiční vypravěčské postupy, výsledkem čehož je velmi příjemná, čtivá záležitost. Sympatická je rovněž obálka a větší formát knihy. Nezbývá než doufat, že další díl vyjde co nevidět.

Oslnivá čepel
/The Blinding Knife/
Weeks, Brent