RECENZE: Miroslav Žamboch - Liheň 2: Královna smrti (audio)

Článek od: Petr Čapek - 12.12.2014

Již uběhla nějaká ta doba od chvíle, co vyšel v audio podobě první díl legendární Žambochovy Líhně. Oproti prvnímu dílu se Walker & Volf rozhodli k menším úpravám, které mají Líhni pomoci dostat se na novou úroveň. Otázkou zůstává, zda se záměr vydařil, nebo jestli i z pokračování této fantastické řežby zůstanou posluchači, stejně jako z prvního dílu, tak trochu na vážkách a v rozpacích.

Miroslav Žamboch patří bezesporu mezi nejoblíbenější autory české fantastiky a Líheň k jeho oblibě dozajista přispěla nemalou měrou. Vždyť prakticky každá jeho nová kniha se těší velkému zájmu čtenářů a v současné době se může díky elektronické podobě směle měřit i se zahraničními autory z jiných žánrů. Ebooky zkrátka české fantastice svědčí a můžeme doufat, že tomu bude i nadále.

Na větší úspěch audioknih si budeme muset asi ještě nějakou dobu počkat, ale i tato forma má určitě budoucnost. A my můžeme být jedině rádi za vydavatele, jako je právě Walker & Volf, kteří se rozhodli zaměřit především na české autory. Navíc když vše zapadne na své místo, může audiopodoba povznést svoji předlohu na úplně jinou úroveň a pomůže podtrhnout celý příběh. Krásným příkladem byl nedávno dokončený Asfalt Štěpána Kopřivy, nebo Mycelium Vilmy Kadlečkové (vydavatelství OneHotBook).

Vraťme se ale zpět k samotné Líhni. První díl této legendární akční řežby vyšel v audiopodobě již na jaře letošního roku, a tak si posluchači na dokončení příběhu museli pěkně pár měsíců počkat. Nyní se ovšem W&V vrací s druhým dílem s podtitulem Královna smrti, který samozřejmě přímo navazuje na Smrt zrozenou v Praze. Před samotným poslechem tak určitě nebude úplně na škodu, zopakovat si první díl a připomenout si předchozí události, na které pokračování navazuje.

Děj zkrátka navazuje přesně tam, kde skončil v prvním audiu, posluchači tedy nemohou čekat žádnou rekapitulaci a okamžitě jsou hozeni do příběhu, ve kterém budou hlavní hrdinové v čele s Marikou Zaháňskou čelit další záplavě pololidských bestií a mafiánů. Na čaj o páté to zkrátka nevypadá, ale to mohlo být na druhou stranu jasné již z předchozího dílu. Zkrátka, aby měli alespoň malou šanci uspět a zadupat své nepřátele do země, něco se bude muset změnit...

O samotné načtení se stejně jako v předchozím případě postarala Lucie Šternerová, tentokrát ovšem s jednou podstatnou obměnou. Šternerová obstarává pouze party, ve kterých figuruje Marika Zaháňská. Mužské části si vzal na starost herec kladenského divadla Radim Jíra. Tento krok byl od W&V docela pochopitelný. Nic proti Lucii Šternerové, ale zkrátka v prvním díle některé posluchače trošku uspávala a absence jakékoliv dramatizace tomu moc nepomohla. Použití dvou interpretů tento nešvar částečně stírá a pomáhá tak udržet daleko lépe pozornost.

Jenže i tak se zde posluchači rozdělí na dva tábory. Těm co mají rádi alespoň lehkou s intonací a odlišením jednotlivých postav, opět zbudou oči pro pláč. Nic takového se zkrátka v tomto dílku nekoná a je samozřejmě jen na vás, ke kterému táboru se připojíte. Nutno říct, že by Líhni určitě slušelo zpracování, se kterým jsme se mohli setkat u Asfaltu nebo Hvězdných honáků. Na druhou stranu je pravda, že Radek Volf nemohl zasáhnout do druhého dílu nijak radikálně, jelikož jsou obě audioknihy silně propojeny, a tak jakákoliv razantnější úprava by zde nevyzněla právě dobře.

Druhá Líheň si i přes menší výtky rozhodně zaslouží u posluchačů šanci, protože příběh je zkrátka skvělý a kdo ví, třeba zrovna vás tato podoba audia osloví. Je ovšem pravda, že v porovnání s ostatní produkcí tohoto vydavatelství působí tato audiokniha malinko jako šedá myška, která se ukrývá v zapadlém koutě.

Miroslav Žamboch - Líheň 2: Královna smrti
Čte: Lucie F. Šternerová, Radim Jíra
Vydal: Audiovydavatelství Walker & Volf