RECENZE: Arthur C. Clarke, 3001: Poslední vesmírná odysea

Článek od: Tereza Kadečková - 04.04.2014

Píše se rok 3001 a lidstvo stále pokračuje ve zkoumání hlubokého vesmíru. Při jedné z expedic je nalezeno tělo Franka Poola, který byl už tisíc let pokládán za mrtvého. Díky vyspělé technologii je Frank přiveden zpět k životu. Zvykat si na nové tisíciletí pro něj není nic jednoduchého, ale jeho dobrodružného ducha to neumlčí. Chce dokončit cestu, kterou před tisíci lety započal se svým parťákem Davem Bowmanem. A taky chce zjistit, co se s ním a superpočítačem HALem stalo.

Vesmírnou odyseu snad není třeba nějak obšírně představovat. Jedná se o jednu z klasik sci-fi, kterou by si každý fanoušek měl přečíst nebo se podívat na filmové zpracování Stanleyho Kubricka. Nakladatelství Laser-books letos vydává Poslední vesmírnou odyseu, která uzavírá sérii o tom, jak to vlastně s tou Darwinovou teorií ve skutečnosti bylo.

Clarke píše velmi čtivě a to i přesto, že se nevyhýbá teoretickým informacím a fungování vesmírného cestování a technologií. I laik se tak v textu dokáže orientovat a technobláboly ho neunudí k smrti, jako to bývá u jiných sci-fi knížek. Samozřejmě se nezapomíná ani na filozofické otázky a zaměření na to, jak se takový člověk z roku 2001 dokáže začlenit do společnosti o tisíc let starší. O trapné situace a vtipné dialogy tedy není nouze a čtenář bude s Frankem soucítit v nejedné životní chvilce.

Knížka přinese rozuzlení toho, co se stalo v minulých dílech a je krásnou tečkou za celou sérií. Na konci je i seznam pramenů, které Clarke při psaní používal. Takže pokud nějaké teorii není dostatečně rozumět nebo si čtenář pomyslí, že je to hloupost, stačí otočit na konec a nějaký ten argument pro či proti si určitě najde.

Pokud tedy máte rádi sci-fi a Vesmírnou odyseu jste snad ještě nečetli, měli byste okamžitě vyrazit do knihkupectví. Pokud mezi vámi sedí nějaký filozof, určitě by si rád poslechl, co si vlastně některé postavy myslí o náboženství, a nebo by třeba jen chtěl vidět, jak taková společnost za tisíc let může vypadat. A jestli vás ani to nezaujalo, tak už snad jen poslední věc: Možná přiletí i drak.

Hodnocení: 80%

3001: Poslední vesmírná odysea
/3001: The Final Odyssey/