RECENZE: Greg Keyes, The Elder Scrolls I: Pekelné město

Článek od: Štěpán Jura - 12.11.2013

Žádná úspěšná herní série nemůže uniknout tomu, aby se na ní dále rejžovaly peníze pomocí doplňkových produktů mimo herní obrazovky. Série The Elders Scrolls díky svému obřímu světu s propracovanou mytologií přímo křičela o nějaké knihy z tohoto prostředí. Její čas přišel před vydáním páté hry, kdy Bethesda konečně svolila k románu z TES světa. Neponechala nic náhodě a (dvoj)román svěřila do rukou zkušeného spisovatele Greygory J. Keyse, který má za sebou vlastní fantasy knihy i romány ze světa Babylonu 5 či kultovních Hvězdných válek.

To dává Pekelnému městu punc kvality, jakou leckteré jiné knihy podle her nemají. A známá značka spolu s kvalitním spisovatelem v ideálním případě zajistí veliké prodeje, na druhou stranu však způsobí i velká očekávání. Naštěstí je Pekelné město dokáže naplnit a nabídnout nám vše, co od něj očekáváme - příběh z našeho oblíbeného herního světa, jenž dále rozšiřuje jeho svět po opuštění na herních obrazovkách, a to velmi čtivou formou.

Pekelné město začíná čtyři desetiletí po skončení oblivionské krize. To dává Keysovi volné pole působnosti, protože většina postav z Oblivionu už je holt po smrti či "pryč", ale stále jsou jeho události ve veřejném podvědomí lidí a hráč/čtenář má možnost potkávat familiérní místa či číst vyprávění o událostech, jež zažil. Na druhou stranu, neznalec světa The Eldres Scroll může trochu tápat, jelikož se autor neobtěžuje s vysvětlováním reálií.

V knize sledujeme ve třech liniích osudy čtyř diametrálně odlišných postav, které ovlivní příchod pekelného města Umbrielu, ničícího vše živé, co mu stojí v cestě. První linie se věnuje mladé dívce Annaïg a jejímu argoniánského příteli Glimovi, kteří vedou relativně spokojený život, než se jim do cesty postaví Umbriel a zničí jejich domovinu. Jejich linie, zaměřená na infiltraci města a snahu v něm přežít, je ze všech nejdůležitější i nejzajímavější.

Další důležitou postavou je korunní princ Attrebus, jenž navzdory nařízení svého otce vytáhne s armádou na hranice říše čelit možnému střetu s Umbrielem. Bohužel se to nehodí do dvorských intrik a princ tak bude muset z růžového obláčku, na němž doposud žil, sestoupit do bahna venkovního světa.

Třetí a poslední linie sleduje osudy císařského špeha Colina, který musí pátrat po zmizelém Attrebovi. Při pátrání zakopne o nitky možného spiknutí. Bohužel má ze všech postav nejméně prostoru a působí dojmem nechtěného charaktera, která je v příběhu jenom pro dovysvětlení některých událostí.

Hráči počeštěného Skyrimu a Oblivionu se nemusí bát žádných překladatelských zvěrstev. Překladatel Jakub Kovář při překladu knih vycházel ze slovníčku herních lokalizací.

Pekelné město je příjemným příběhem ze světa populárního The Elder Scrolls, jenž má jen jednu velikou vadu. Moc se toho v prvním dílu nepřihodí a kniha nepůsobí dokončeně. Jako kdyby nebyla původně plánovaná na dva díly, ale jako jeden velký román, který někdo v půli nepřirozeně utnul. Naštěstí český čtenář nemusí na pokračování čekat, protože nakladatelství Epocha vydalo pokračování Pán duší prakticky okamžitě a může si přečíst obě knihy naráz.

The Elder Scrolls I: Pekelné město /The Elder Scrolls I: The Infernal City/ (ukázka)
Keyes, J. Gregory
Nakladatel: Epocha