FILM: Očista (The Purge)

Článek od: Martin Kochlica - 15.08.2013

Lenu Headey máme radi. Je jednou z mála súčasných hviezd, ktorá sa profiluje ako žánrová herečka. No schválne: seriálový Terminátor, 300, Kliatba bratov Grimmovcov, Črepy v hlave, Hra o tróny, Dredd. Napriek tomu, že kvalita „jej“ filmov kolíše, vždy je zárukou minimálne priemeru.

Na Sardene občas píšeme aj o filmoch, ktoré sú akoby menej SF. Boli to napríklad Funny Games USA či Strašiaci. Išlo o stiesňujúce atmosferické filmy, ktoré boli hororom len s prižmúrením oka, ale zaslúžili si pozornosť fandomu. Očista kráča presne v ich štýle. Akurát, že scenáristi nám uľahčili rozhodovanie či o filme písať alebo nie. Príbeh o rodine čeliacej útoku partie psychopatov, totiž umiestnili do budúcnosti...

Už o pár rokov bude v Amerike pekný bordel. Neboli by to však Američania, keby si s tým nevedeli poradiť a keby neprišli so skvelým nápadom, ako si pripomenúť a uctiť novú éru stability a pokoja. Každý rok tak nastáva na jednu noc očista. Vtedy môžete kohokoľvek zabiť či okradnúť a nič sa vám nestane. Jediné, čo vás čaká, je príjemný pocit, že na tú jednu noc môžete všetko. Oslobodzujúce. Navyše to údajne podporuje ekonomiku i stabilitu sociálneho systému. Kto sa nedokáže brániť, je pre Ameriku budúcnosti príťažou.

Rodina Sandinovcov rešpektuje očistu. Necíti však potrebu zabíjať a môže si dovoliť bezpečnostný systém. Tak sa ocko, mama a dve deti pekne zavrú v dome a na monitoroch sledujú dianie v uliciach. Kým im niekto nezazvoní pri dverách. Niekto, kto má odhodlanie i prostriedky na to, aby sa dostal dnu.

Očista je prehliadkou všetkého, čo sme už niekde videli. Veď tu bol už Úkryt, Posledný dom naľavo či vyššie spomenuté dva filmy (a oba sú remakmi). Pocit, že niečo takéto by sa mohlo stať aj vám, je fajn, akurát, že režisér nedokáže dobre gradovať atmosféru a dobre nadhodené motívy miznú zo scény bez toho, aby boli poriadne rozvinuté.

Ak sa pozrieme na meno režiséra, zistíme, že ide o týpka, čo síce natočil kultového Vyjednávača, ale omnoho viac napovedajú jeho ďalšie filmy ako príšerný Súboj vlkolakov (Vlci) či remake Prepadnutia 13. okrsku. Práve posledne menovaný je podobným prípadom ako je Očista. Chladne natočený neoriginálny film, na ktorý sa celkom dobre pozerá, ale nemá v sebe takmer žiadny výnimočný moment.

Očista je hlavne vďaka hereckým výkonom znesiteľný príspevok k téme hry mačky s myšou v uzavretom priestore, ale potenciál na mrazivý zážitok bol omnoho vyšší.

Hodnotenie: 60 %.

Očista
The Purge

USA / Francúzsko, 2013, 85 min.
Réžia: James DeMonaco
Hrajú: Lena Headey, Ethan Hawke, Tony Oller, Rhys Wakefield, Adelaide Kane
V kinách od 15.8.2013

Přidat komentář