RECENZE: Larry Correia, Lovci monster s.r.o. & Vendeta

Článek od: Štěpán Jura - 07.06.2013

V současnosti máme v kurzu dva hlavní proudy knih s upíry. V jednom upíři napichují na kolík a v tom druhém jsou na něj napichováni. Naštěstí Lovci monster patří do té druhé skupiny knih a upíry likvidují. Ne jen nějakými ubohými kolíky, ale i pistolemi, puškami, plamenomety, zbraněmi kalibru .50 či dokonce minomety! Larry Correia se s upíry a podobnou nadpřirozenou verbeží ve svých knihách nemazlí. On je porcuje.
Hlavním hrdinou jeho série je Owen Zastava Pitt. Účetní žijící si svůj obyčejný a nudný život. Dokud nezabije svého šéfa. Pitt však za vraždu nejde do vězení, protože měl pro svůj čin jednu polehčující okolnost. Když se z vašeho nadřízeného stane vlkodlak a pokusí se vás zabít, máte i ze zákona povoleno, že mu to můžete oplatit.

Pokud se vám to zalíbí (a první střet přežijete), můžete v tom pokračovat i na profesionální úrovni! Naštěstí pro nás čtenáře se Owen rozhodne pro pokračování a zkusí kariéru u Lovců monster s r.o. - soukromé, avšak početné, a díky dotacím vlády i bohaté, americké společnosti, zabývající se eliminací všelijakého nadpřirozeného neřádstva. V první knize tak sledujeme Owenův vzestup organizací a budování vztahů (kladných i záporných) s ostatními lovci. Hlavnějších postav je v knize hned několik, a i přes své množství jsou opravdu skvěle vykresleny a každý si mezi nimi najde nějakého svého favorita. Svůj volný čas Owen mezitím vyplňuje obvyklou kratochvílí béčkových hrdinů - spolu se zbytkem lovců musí zachránit svět. Correia se s tím moc nemazal a v druhém díle na Owena a jeho přátele čeká to samé poslání - záchrana světa před silami temnot. Pouze se vymění úhlavní nepřátelé. Místo upírů nastoupí na porážku zombie.

A Correia je umí porážet s grácií. Jakožto instruktor na střelnici zbraně zná a rozumí jejich používání, takže nehrozí v této oblasti žádné faux pas (což, přiznejme si, je pro akční román docela důležité). Correia tak lovce vyzbrojil těmi nejmodernějšími a nejlepšími zbraněmi, jež se dnes dají za peníze koupit (a leckdy šel i dál) spolu se širokou škálou doplňků, vylepšení a modifikací - takové zbraňové porno už tu dlouho nebylo.

Správná urban fantasy umí také pracovat s nadpřirozenými bytostmi a umně je zasadit do našeho světa. I toto Correia zvládl na jedničku. Některé potvory jsou vcelku povědomé našim představám, ale myslím si, že nikdo dříve nepoužil ve fantasy literatuře bandy rapujících gangsta trpaslíků či tlupu heavy metalových orků (i když jsem si jistý, že pár už jsem jich na koncertech zahlédl) a v místě, kde se vyskytují elfové, mnohým fanouškům Tolkiena jistě praskne nejedna žilka v oku...

Když si to shrneme, Lovci monster jsou skvělá akční vlakovka plná hlášek, mrtvol, střelby, oživlých mrtvol a cynického černého humoru, která se čte naprosto sama a i přes svojí relativní tloušťku je zhltnuta během chvíle. Ten bestseller se z toho za mořem nestal jen tak...

PS: Úplně samo se nabízí srovnání se Skinery (recenze) Marcuse Pelegrima. Stručně a rychle: komu se líbilo jedno, bude se líbit i to druhé a naopak. Subjektivně bych však řadil Lovce Monster o několik příček výše. Obojí je sice akční vlakovka s tématem "obyčejný chlapík se přidá k organizaci lovící monstra, aby zachránil svět a u toho stihne najít dívku svých snů", Lovci jsou však více propracovaní a lépe vyhláškování.

Lovci monster s.r.o. /Monster Hunter International/ & Lovci monster: Vendeta /Monster Hunter Vendetta/
Correia, Larry
Nakladatel: Fantom Print