RECENZE: Clifford D. Simak, Město

Článek od: Monika Slíva - 28.05.2013

Skvělá kniha! Dobře to není úplně obvyklý úvod recenze. Tak tedy jinak...

Vynikající čtení! Hm, to taky asi nepůjde. Tedy to zkusím do třetice...

Legendy vyprávějí. Předávají se z generace na generaci a za pár století už nikdo neví, kolik je v nich pravdy a kolik se přidalo cestou mezi jednotlivými vypravěči. V každé legendě je jádro. Je to drahokam pravdy, jenž byl přikryt nánosy a nánosy polopravd a smyšlenek. Je tak hluboko, že už ho nikdo nedokáže vytěžit, ale stále tam vězí a čeká.  Možná jednou někdo přijde a bude to umět, uchopí ho, setře všechny ty vrstvy a porozumí pravdě. Pokud to ale bude jedinec jiné rasy, než té, která pravdu sepsala a uložila, bude schopen všemu rozumět správně? Možná bude tu základní a původní skutečnost považovat za smyšlenku právě proto, že z jeho hlediska nic takového nemohlo nikdy existovat, a protože to popírá základní myšlenky jeho chápání světa. Pravda se stává legendou a legenda se stává pravdou. A možná jednou nastane čas, kdy už nebude nikdo, kdo by se pokoušel najít rozdíl mezi pravdou a legendou, ale ten drahokam bude stále ležet na svém místě pod svými nánosy a čekat na konec světa.

Může vás fascinovat něco, co už dávno neexistuje? Můžete pochopit něco, o čem vlastně ani netušíte, zdali to kdy bylo skutečné? Fascinovat vás to může. Porozumět něčemu, co je dnes jen pouhou legendou je daleko těžší.

Simakovo Město, ačkoli bylo napsáno před víc jak padesáti lety, je stále aktuální a s každou přečtenou stranou nutí znovu a znovu k zamyšlení. Ono otřepané a tolikrát řečené „kdo jsme a kam kráčíme“ dostává netušené rozměry. Je to mnoho tisíc let dlouhá historie lidstva a jeho následovníků, robotů, psů a dalších, sepsaná na pouhých dvě stě sedmdesáti devíti stranách. Nemyslitelné a přesto možné. Skutečné. Lidské chyby, přešlapy a slabosti, ale i silná vůle, přátelství a pochopení, příběh jednoho lidského rodu Websterů a zároveň celé lidské rasy, zrod nového psího pokolení se schopností mluvit, nové a další možnosti Země, lidstva i dalších planet, to vše se sem vešlo. Lidský duch, který dokázal stvořit roboty a dát jim nesmrtelnost a roboti, kteří svou nesmrtelností udržují přítomnost lidského ducha dávno potom, co lidé odešli, i to umožňuje tisíce a tisíce let dlouhý příběh. Je toho skutečně mnoho. Chtěla bych vám vše vypovědět, ale nechci vytvářet novou legendu. Bude lépe, když si sami setřete nánosy a objevíte svůj drahokam pravdy.

I samotný příběh vzniku této ne úplně obvyklé knihy je velmi zajímavý. Nebyla totiž napsána najednou, ale jako samostatné povídky vycházející s několikaletými prodlevami v časopisu. Teprve mnohem později vznikly Psí promluvy, které celou legendu o záhadném jevu z daleké minulosti zvaném Město, provázaly a pokusily se uvést vše na pravou míru. Epilog se Clifford D. Simak nejprve zdráhal napsat, ale nakonec vznikl jako pocta jinému velikánovi sci-fi a bez něj by kniha nejspíš nikdy nebyla kompletní.

Úvodní esej od Roberta Silverberga je rozhodně zajímavý text a stojí za pozornost. Pokud ale máte (stejně jako já) rádi čtení bez návodu a zbytečných spojlerů a chcete si názor na řádky vytištěné v knize udělat sami, rozhodně doporučuji přečíst si ho až nakonec! Minimálně budete (na rozdíl ode mne) na různých místech překvapeni dějem a jeho zvraty.

Nezbývá mi, než se přidat ke všem, kteří tvrdí, že příběh o Městu, jež možná nikdy neexistovalo, neboť je jen pouhým filozofickým pojmem přesahujícím psí chápání, se vám zažere pod kůži a bude se připomínat (ne)příjemným svrběním ještě dlouho poté, co knihu odložíte přečtenou.

Dovolím si na závěr opět vypůjčit slova někoho jiného, protože mi přijdou nanejvýš výstižná. MUDr. Václav Kajdoš, lékař, spisovatel a překladatel, napsal ve svém posledním dopisu krátce před smrtí: Jinak jsem si ověřil, jak málo z toho, co ze sci-fi vyšlo, tomuhle Simakovi sahá po paty, co do stylu, překvapujících zápletek, ale hlavně převládajícího humanismu, který je od jeho věci neoddělitelný.
(z Poznámky redakce, str. 280)

Město /City/
Simak, Clifford D.