FILM: Iron Man 3

Článek od: Martin Kochlica - 22.05.2013

Kým Thor, Captain America i Hulk potrebujú ku skórovaniu tím, Iron Man si kráča úspešne ďalej aj sám. A to aj napriek tomu, že teraz ide o úplne iného Iron Mana...

Tonyho Starka naštve terorista Mandarin, a tak mu cez média odkáže, že je úplný chudák a s úsmevom na tvári mu nadiktuje svoju adresu. Sídlo Tonyho Starka ľahne popolom.

Jednotka bola blesk z čistého neba. Drzý, sebecký hrdina, divoký soundtrack a kopa plechových súbojov... Komediálny herec Jon Favreau v úlohe režiséra zopakoval svoj úspech aj o dva roky neskôr, aj keď tentoraz išlo o niečo prostoduchejšiu zábavu.

Trojky sa zmocnil kultový scenárista Shane Black. Okrem Posledného skauta či Smrtonosnej zbrane napísal a zrežíroval aj veľké prekvapenie Kiss Kiss Bang Bang. Práve ním vrátil do hry Roberta Downeyho Jr. (drogy sú sviňa) a sám ukázal, že aj na režisérskej stoličke to zvláda.

Blackov Iron Man je... Blackov Iron Man. Dočkáme sa síce pompéznych scén, ale film stojí na pár skvelo napísaných scénach. Takých, kde je reč o detských hodinkách, alebo tých, kde sa príbeh mení na klasickú buddy záležitosť (hláškujúci biely milionár a strieľajúci čierny vojak).

Priznávam, že miestami som bol trochu sklamaný. Parodujúci rozmer je fajn oživením, megalomanské finále na opustenom tankeri má tiež niečo do seba, ale do príbehu sa dostalo aj občasné zbytočné hrdinské klišé (hrdina sa rozhoduje, koho zachrániť a napokon to vyrieši tak, že zachráni všetkých) a politická korektnosť („Musíme zachrániť pána rezidenta.“).

Našťastie Ben Kingsley v úlohe Mandarina je veľkým prekvapením. To, čo z počiatku vyzerá ako ďalší Gándhiho béčkový záporák, je napokon najživšia postava filmu. Zlý-zlý Guy Pearce si „len“ užíva svoj momentálny status akčného hrdinu, ale svojím maniakálnym výkonom nič nekazí. Robert Downey Jr. je samozrejme skvelý, o to viac, že dostal priestor aj jeho zmysel pre komiku.

Celkovo je Iron Man 3 komorný a jednoduchý film s niekoľkými drahými scénami. Slušne zvládnutý veľkofilm v shaneblackovskom hláškovacom duchu. Otázkou je, nakoľko chceme, aby Shane Black točil filmy s armádou lietajúcich „robotov“.

Každopádne Iron Man i Tony Stark sa (psychologicky i technicky) zaujímavo posunuli do novej polohy a zaistili si pozíciu najsympatickejšieho komiksového hrdinu dneška. V kinách je komiksový film, ktorý získal hlbší rozmer vďaka svojej oldschoolovosti...

Hodnotenie: 80 %.

Iron Man 3
USA/ Čína, 2013, 129 min.
Režie: Shane Black
Hrají: Robert Downey Jr., Gwyneth Paltrow, Don Cheadle, Ben Kingsley, Paul Bettany, Rebecca Hall, Guy Pearce

Premiéra v ČR a SR: 2.5.2013

Přidat komentář