RECENZE: Hanina Veselá, Magnólie a démon

Článek od: Štěpán Jura - 03.05.2013

Vysoká štíhlá a sexy obléknutá zrzka s pěknou postavou a prořízlou pusou. Přesně ten typ ženský, co by většina chlapů na conu pozvala na panáka a snažila se marně ohromit svojí sbírkou komiksů/figurek/přídavků k dračímu doupěti. Teď nemluvím o autorce (kterou nemá snad ani cenu pravidelným čtenářům Sardenu představovat), ale o Magnolii, hlavní hrdince jejího posledního románu. Jak budou naši čtenáři znát Haninu, tak fanoušci Asterionu jistě znají psyoničku Noly, protože se neobjevuje na stránkách poprvé. Vyskytla se už ve dvou povídkách ve sbornících Hry s příběhem.

Magnólie a démon se však odehrává ještě před oběma sborníky. Magnólie je zatím mladá naivní studentka u svého mistra zajímající se spíše o kluky, pití a vzrušení. To poslední jí právě teď obstarává studování zakázané nekromancie, avšak její mistr má pro ni jiné plány než jen zevlovat. Noly si smí do potencionálního životopisu připsat mezi kolonky „psyonička“ a „začínající nekromantka“ už i „amatérská špionka“. Jednoduché špiclování se však lehce zvrtne a Magnólie musí řešit závažnější problémy. Zabránit konci světa a tak podobně…

Románová prvotina Haniny Veselé zaujme několika věcmi. Předně se jedná o další příběh z populárního českého herního systému Asterion, jenž se stává u nás více oblíbený a přibývá z něj pořád víc příběhů se stále stoupající kvalitou (Magnólie toto pravidlo jen potvrzuje). To sice na jednu stranu Haninu svazuje tím, že se musí držet reálií světa, ale na druhou stranu je nemusí vymýšlet a může se soustředit na další aspekty knihy jako třeba neuvěřitelně čtivý jazyk. Hovorovost (a občas i pěkně silná peprnost) spolu s ich-formou vtáhne do děje a ten pěkně plynule ubíhá. Jeden díky tomu i promine relativní plochost většiny vedlejších charakterů, kteří nejsou mimo trojici hlavních hrdinů příliš propracovaní. Na nich si to ale Hanina vynahrazuje a hlavní aktéry má promyšlené do detailů i s jejich minulostí, již nám i pomaličku servíruje.

Magnólie a démon je krásný příklad oddechové literatury. Hezky odsýpá, nezasekává se a nenutí čtenáře si při čtení zavářet mozkové závity. Spokojeně se dá u ní vypnout a užívat si humor i akci. I když to je autorčin první román, není už žádná amatérka a na knizeje to vidět. Subjektivně bych ji přirovnal k takové mladší (a teda mnohem jemnější) Petře Neomillnerové bez sexuálních scén.

Kniha obsahuje i několik ilustrací Michala Hrůzy. Na můj vkus se však jedná o příliš „moderní umění“, které by se skvěle hodilo do nějakého cyperpunku, avšak ne do klasické městské fantasy.

Magnólie a démon (ukázka)
Veselá, Hanina (Rozhovor)