RECENZE: Anthony Horowitz, Dům hedvábí

Článek od: elho_cid - 30.04.2013

A právě Horowitzův Dům Hedvábí je svým způsobem taková fan fiction. Je samozřejmě kvalitnější než běžná amatérská tvorba, ale staví na populárním hrdinovi, dodržuje úzkostlivě původní kánon a je určený primárně pro fanoušky původních Doyleových povídek.

Sám se mezi fandy „muže s dýmkou a houslemi“ počítám už od předpubertálního věku, kdy jsem přečetl jeho sebraná dobrodružství alespoň dvakrát. Od té doby jsem se s detektivem Holmesem setkal v různých podobách, více či méně zdařilých. V poslední době se geniální detektiv bohužel začal tomu originálnímu pojetí dost odcizovat. Pitvoří se, tajtrlíkuje, nebo dokonce používá steampunkové gadgetky, jako nějaký viktoriánský James Bond. Ale to je přece jiný fandom, porušení kánonu.

Na druhou stranu Anthony Horowitz věděl, že dnešní čtenář žádá více, než kolik stačilo fandům před sto lety. Detektivní žánr se poněkud posunul, prodělal období slečny Marplové, věk drsné školy a nachází se v epoše skandinávských thrillerů.

Řešení je tedy jasné – napsat moderní kriminální thriller stylem vyprávění podobným Doylovu, s autentickou atmosférou Londýna devadesátých let devatenáctého století. To se mu, myslím si, povedlo výborně, výsledek přinejmenším srovnal na úroveň takových majstrštyků jako je grafický román Z pekla. Čtenář nemá nejmenší důvod ke zklamání, potká nejen Holmese s Watsonem, ale i inspektora Lestradea, staršího bratra Mycrofta a záhadného profesora Moriartyho přesně takové, jaké je kdysi sir Doyle vymyslel. K tomu pár odkazů na jiné slavné Sherlockovy případy. Co je tu navíc? Autor si mohl dovolit porušit některá tabu, napsal knihu, která by v Doylově době nejspíš nemohla vyjít, přinejmenším by byla velmi skandální.

Sherlocka Holmese také nedělají pravým Holmesem jen jeho charakterové vady a klady – je to především jeho proslulá dedukce, pozorovací talent a geniální schopnost kombinovat fakta. I toho si v této knize užijeme vrchovatě. Závěrečné rozuzlení mě osobně velmi překvapilo. Přitom autor celou dobu hrál fér, rozhazoval indicie a plnými hrstmi a nakonec je opravdu vysvětlení jasné a logické. Ale pouze pravý detektiv je schopen případ Domu hedvábí vyřešit. Já řešení neviděl, dokud mi ho autor neservíroval na stříbrném podnose.

Je to výborná detektivka napsaná i pro čtenáře původním Doylovým Holmesem nepoznamenané, mohou to brát jako pozvánku ke čtení další kultovní klasiky. Kdo klasiku zná, u téhle knihy si určitě rád připomene pocity známé z jejího čtení – vždyť je to tak prosté, milý Watsone!

Dům hedvábí /House of silk/
Horowitz, Anthony
Nakladatel: Argo