RECENZE: Dan Černý, Kejda

Článek od: Martin Kochlica - 18.04.2013

Kejda ma zaujala okamžite po prečítaní ukážky. Ešte minulý rok som ju dostal pod stromček. Na prvých kapitolách som sa slušne, občas aj neslušne zabával. Autorov štýl ma dostal. A potom som zrazu nič nestíhal, až som si musel počkať, kým v ďalšom roku ochoriem, aby som mal čas na čítanie. Aj s boľavou hlavou a zvýšenou teplotou je Kejda príjemné čítanie.

Dan Černý napísal brakový román. To sa dozviete už z obálky. Je to vlastne zlepenec niekoľkých dejstiev. Úvod, vojenská základňa, planéta slimákov a chobotňákov, postapo zombie Ukrajina. Je to guláš. Text je však neustále odľahčovaný a dáva vedieť: „neber ma tak vážne, milý nadržaný čitateľ“.

Poznáte zlaté pravidlo, že ak sa v knihe objaví napr. práškový hasiaci prístroj typ A 9 DF/30, musí byť v príbehu následne použitý? V Kejde máme dve pekné, mladé hrdinky bez chlapov, preto by malo byť len otázkou času, kedy skončia v spoločnej sprche. A Dan Černý nás nesklame.

Kejda je šialená aj v tom, že stavia hrdinky do kulhánkovskej roviny. Okrem toho, že jedna z nich je vševedúca, získajú aj najmodernejšie zbrane, vďaka ktorým sú v podstate neporaziteľné. Autor však s touto predstavou neporaziteľnosti celkom dobre zamáva. A neváha hrdinky od seba oddeliť a bez zbraní ich hodiť do klasickej survival zombie apokalypsy.

Černého román sa číta dobre. Vzhľadom na zámernú uletenosť je ťažko jej čosi vyčítať. Predsa len to skúsim. Výlet na mimozemskú planétu je dobrý „doplnkový“ motív, ktorý robí knihu originálnou. Príbeh by sa však pokojne zaobišiel len s jednou mimozemskou zápletkou. Hrdinky by tak nemuseli zrkadlovo riešiť to isté (útek zo zajatia) na obidvoch poloviciach planéty (raz u chobotňákov, potom u slimákov). Skrátka zhrabnem tajomný artefakt a pelášim domov, nie?

Dôvodom prečo mi vesmírne dobrodružstvo trochu vadí, je skutočnosť, že po návrate na Zem je kniha fakt dobrá. A to v zmysle kvalitná. Poriadna zombie killovačka. Originálny masaker. Až mi táto záverečná časť prišla „nevhodne“ výborná. Akoby ani nebola súčasťou brakového románu. Definitívny záver sa opäť vracia k zabehnutým pravidlám veľkolepého zábavného béčka, ale pretĺkanie sa svetom zombíkov mi ostane v pamäti dlhšie než všetky uletenosti dookola. Kam sa hrabe Walking Dead...

Z edície Pevnosť mám rád aj miestami podobnú Kroniku konca sveta. Kejda je napísaná rovnako pútavo ale omnoho menej seriózne. A je v nej viac sexu a vulgarizmov. Milý nadržaný zombifilný čitateľ, viem presne, čo bude tvoja voľba.

Hodnotenie: 70 %.

Druhá recenzia na Kejdu

Kejda