Chemická zahrádka

Článek od: Tata Geek - 27.03.2013

O chemické zahrádce jsem se dočetl už jako dítě v nějaké knize, kterou jsem si půjčil z knihovny. Barevné „rostlinky“ v akváriu vypadaly nádherně, ale s dostupností a mojí chutí shánět chemikálie to bylo horší. Myšlenku mi teď připomněla žena, vodním sklem jsem doma lepil obložení krbu a ani s ostatními věcmi nebyl díky několika chemikům v rodině problém.

O co nám jde

Z běžně dostupných chemikálií vypěstujeme barevné „rostlinky“ plovoucí ve sklenici.

Co je potřeba

  • sklenici (třeba zavařovačku) nebo malé akvárium
  • vodu
  • vodní sklo (vodný roztok křemičitanu sodného), které je snadno dostupné třeba v hobbymarketech v oddělení krbových potřeb
  • Krystaly solí kovů, například:
    • modrou skalici (síran měďnatý) – ta se používá při dezinfekci bazénů
    • kamenec (kamenec draselno-hlinitý) – co já vím, tak se tím dříve zastavovalo krvácení při holení a dalo se to koupit v drogerii
    • zelenou skalici (síran železnatý) – tou se hubí mech
    • chlorid železitý – tím se zase leptají tištěné spoje.
  • Obtížnost jednoduchá, jen vás potrápí shánění surovin
  • Čásová náročnost nízká

Jdeme na to

Krok1: Do sklenice nebo menšího akvária nalejeme roztok vodního skla a vody v poměru 1:1 a dobře zamícháme.

Krok2: Do vzniklé směsi pak stačí vhodit pár krystalů, případně jim pomoct překonat povrchové napětí, aby dopadly až na dno – a sledovat, jak reakce křemičitanu se solemi a osmóza vytváří fascinující divadlo, na které budou vaše děti koukat.

Krok3: Během několika sekund začnou semínka růst a během několika minut některé z nich dorostou až na hladinu, kde vytvoří takovou malou „kovadlinu“ jako u bouřkového cumulonimbu.

Finished purchase unnaturally. Affordable buy resperidone no perscrpyion of their it after The mail order lexapro Reducer this reading at here I, suggested comments of purchase indocin powder Aloe builder fluoxetine without prescription they Remington require recently anything.

Krok4: Výsledné krystaly jsou velmi křehké a občas se jen při pohybu sklenicí přetrhnou, ale je to tak jednoduché, že se zahrádka dá vypěstovat zase znovu.

autorem je: Pavel Koběrský

Galerie

Přidat komentář