FILM: Pán prstenů (Lord of the Rings Animated)

Článek od: Martin Kochlica - 10.12.2012

Blížiaca sa premiéra Hobbita opäť rozprúdila záujem o Tolkienovo dielo. Vychádzajú tak všetky jeho knihy v nových vydaniach a na DVD a BR aj reedície filmov. Okrem klasickej Jacksonovej trilógie vyhrabal Magic Box aj animovanú verziu z roku 1978. Fanúšikovia konečne majú možnosť pozrieť si tento zaujímavý film aj s dabingom.

Verzia slávneho príbehu v podaní režiséra Ralpha Bakshiho je v mnohom prelomová a hneď vidieť, že aj kultové hrané filmy sa v mnohom inšpirovali práve tu (Glum). Animák v prvom rade nie je vôbec taký rozprávkový, ako by sa mohlo zdať. Dá sa povedať, že niektoré scény sú vyslovene strašidelné.

Film skvelo pracuje predovšetkým so Zlom. Využívanie čiernej a červenej farby je účinné rovnako ako používanie „prekreslených“ hraných záberov. Okrem atmosféry tak vznikli pôsobivé akčné sekvencie, ktoré svojou krvavosťou občas pripomenú aj Spartacus: Krv a piesok (fakt :-)).

Hudba je možno trochu príliš patetická, ale na dobu vzniku tiež prekvapivo akčná. Horšie je, že film napriek zhutnenému deju má problémy s kolísaním tempa rozprávania. Pred občasnou nudou tak zachraňujú práve scény s démonmi a obludami.

Čo sa týka originálneho technického prevedenia, nie je sa čomu čudovať. Veď režisér natočil aj skvelý Oheň a ľad (podľa mnohých najlepšia nepriznaná Conanovka). Bakshi sa nikdy nevyznačoval prehnaným hraním s psychológiou postáv. Lenže kým pri Ohni boli všetci hrdinovia tvrdí a príbeh priamočiary, nevadilo to. Pri Pánovi prsteňov však jasne cítiť absenciu bližšieho pohľadu na jednotlivé postavy. Pipin a Chicho sú absolútne nepodstatní (a neodlíšiteľní), Boromir síce splní svoju úlohu, ale od ostatných bojovníkov sa odlišuje len prilbou s rohmi. Najviac ma zamrzel Gimli a Legolas. Zabudnite na nejaké fóriky či akčné finty, sú len do počtu. Hlavným hrdinom tohto filmu je skrátka Temnota.

Dôležitým faktom (i mínusom) je aj to, že ide o spracovanie Spoločenstva Prsteňa a Dvoch veží. Po bitke o Helmov žľab film končí. V závere rozprávač síce dáva nádej, že pokračovanie príde, dnes už vieme, že sa tak nestalo.

Animovaný Pán prsteňov je rovnako originálny ako rutinérsky. Kým príbeh a postavy nič extra nepovedia, technické prevedenie zaujme všetkých milovníkov nezvyčajných animovaných postupov. Ako kúsok skladačky zo sveta Stredozeme tento filmík funguje skvelo.

Hodnotenie: 60 %.

Pán prstenů (animovaný)
(Lord of the Rings Animated)

1978 / Fantasy, Dobrodružný, Animovaný / 129 minút / USA
Na DVD od 21.11.2012 (Magic Box)

Přidat komentář