RECENZE: Douglas Hulick, Mezi zloději

Článek od: Renata Heitelová - 01.10.2012

V Ildrecce se chýlí k válce mezi znesvářenými bossy podsvětí a pouličnímu čmuchalovi a zlodějíčku Drothovi hoří koudel u zadku. Ono taky aby ne, když pracuje tuhle pro jednoho šéfa a záhy zas pro jiného, do toho kšeftuje s relikviemi a nepřátele si vytváří na každém kroku. Z úkladů o svůj život podezírá i sestru Christianu, bývalou kurtizánu a vdovu po baronovi, která se bojí, aby si ji někdo s bratrem z podsvětí nespojil. Když se pouliční boss Nicco dozví, že jeho špión je vlastně krtek, který pracuje pro opačnou stranu, Drothe aby se bál vůbec vystrčit nos na ulici.

Ildrecca je hlavní město říše, jíž vládne již několik staletí stejný císař díky svým opakovaným reinkarnacím. Pravdu o těchto reinkarnacích ukrývá kniha, jež se shodou náhod dostane Drotheovi do rukou při pátrání po ukradené relikvii. O inkriminovanou knihu má však v podsvětí zájem téměř každý, aniž by třeba i věděl, co v ní je. Funguje tu prostě jednoduchý princip, že když chce něco protistrana, tak je dobré to vlastnit jako páku proti ní. Proto po Drothovi jdou jak dva bossové podsvětí, tak strážci císaře a navíc i Šedí princové (což je něco jako šlechta podsvětí).  Je to celé pěkně zamotané, ale to je právě ono.

Douglas Hulick nestvořil Drotha jako superhrdinu, jemuž vše vychází a ženy mu padají k nohám. Na bedra muže menšího vzrůstu, věku někde přes třicet (můj odhad, v knize není přesně zmíněno), s průměrnými šermířskými schopnostmi však přesto položil rozhodnutí o budoucnosti říše. A sympatický pouliční zlodějíček, jenž na první pohled vypadá, že mění kabát rychleji jak ponožky, v sobě nalézá smysl pro čest a spravedlnost a zhostí se těžkého úkolu s bystrostí a odvahou sobě vlastní.

Rychle běžící příběh s tajemně propletenou zápletkou a perlivými dialogy je často prokládán bojovými šermířskými scénami i pouličními rvačkami, je patrné, že autor plně využívá své znalosti. Nadpřirozené prvky děj příliš neovlivňují, omezují se jen na kouzla zaklínačů či například Drothovo dokonalejší noční vidění. V bojích tak záleží především na síle, zručnosti a šikovnosti s rapírem či dýkou, jen občas dojde na zaklínadla.

Autor bohužel knihu nedoplnil mapou Ildreccy či říše, ani slovníčkem postav a pojmů. Dle svých slov na webu se mapou nechce nechat omezovat a postavy a specifické pojmy používá jen v takovém množství, aby si je zapamatoval sám, a tedy s ním i čtenář.

Román Mezi zloději je velice slibným prvním dílem série Stíny podsvětí. Drothe je hrdina, který právě pro svou nedokonalost rychle přiroste k srdci, takže nejen díky závěrečnému rozuzlení bude mít zřejmě každý čtenář chuť prožít s ním i další příběh. Ten by měl v originále vyjít letos na podzim.

Na závěr zmíním to, co do oka padne první – působivou obálku Larryho Rostanta, která svým temným laděním odpovídá atmosféře příběhu a jež právem získala nominaci na cenu Davida Gemmella.

Hulick, Douglas: Mezi zloději (Among Thieves)
Vydal: Baronet; 2012