RECENZE: Ladislav Szalai, Kosmické grotesky

Článek od: Lamanai - 21.09.2012

Spisovatel šklobrtl loktem o kalamář a inkoust se vylil na vesmírné plátno. Konečkem prstu si začal čtrtat motivy do rozpínající kaňky. Velký třesk! BIG BANG! BING-BANG! Mezi nesourodými objekty na skice se začaly rodit překvapivé spojnice. Spisovateli pobaveně poškubával ústní koutek. Poťouchlý stvořitel. Mechanický robot, který se předávkoval palivem a v tranzu chrlí jeden příběh za druhým. Ukrývá do nich krátké básně, vtipy, zavírá spolu do nepravděpodobných prostor nesourodé postavy.

Tak nějak na mne působí Kosmické grotesky Ladislava Szalaie, kniha krátkých povídkových anekdot laděných do optimistické tóniny na pomezí naivismu, nonsensu a satiry. Szalai naráží na grotesknost lidského počínání. Shledává je roztomilým, úsměvným.

Příběhy jsou velice přímočaré a rychle vypointované. V některých kouscích mi vyústění sice vyznělo lehce do ztracena, ale většinou jde o velmi povedené vtípky zabydlené více či méně inteligentními stroji a postavičkami s rozvernými jmény. Ladislav Szalai na nás nápady nekompromisně valí a nijak se nesnaží vytěžit z nich maximum, jak by to učinili například Douglas Adams nebo Rob Grant. Nijak je výrazněji nerozvíjí ani do formátu Bradburyho povídkové tvorby. Avšak právě tato punkovější, nepříliš čechraná a vypiplaná nota má své kouzlo. Hravostí si texty nezadají s dílem Wericha, Šruta, Vyskočila nebo Aškenazyho.

Ačkoli se jedná o čtení odpočinkové, Szalaiovy fantaskní zápletky jsou tak překvapivé, že odlehčený tón posouvají leckdy až do filosofické roviny. Zamýšlíme se nad nimi a nahlížíme běžné situace ze zcela nového úhlu.

Například člověkem stvořené stroje a roboti přejímají řadu lidských rysů:

„Na ředitelství Centrální fantazie se okamžitě ujal Gedeona hovorný starý kybernet s trochu plešatou polokovovou hlavou...
Starý kybernet se nenápadně naklonil k naslouchajícímu Krušnovi, zatvářil se tajemně a zašeptal: ‘Nemohl bys mi někde sehnat leteckou gumu? Potřebuju ji pro svého vnuka, ne pro sebe...‘ ‚Na co leteckou gumu?‘ zašeptal Gedeon. ‚Potřebuju pro vnuka spolehlivý prak, budu pak sestřelovat kyberptáky...‘ zarazil se kybernet, který si uvědomil, že se prozradil.“

(povídka Centrum fantazie)

V knížce příjemného rozsahu tak Szalai nabízí inteligentní zábavu pro každého. Pokud se vám například zdá, že se vaše rodina poslední dobou začíná chovat poněkud podivně, nemusíte být hned panaroidní, třeba po vás opravdu jdou (Štvanec). Pokud se vydáte na průzkum až na konec samotného vesmíru, dejte si pozor, aby soudruzi z NDR někde neudělali chybu (Bezhlavý rytíř). O tom, že i robotická láska hory přenáší, vypráví Domácí pomocník. Genomová karta je sci-fi s jasným názorem na armádní úředníky. A když se Szalaiova fantazie urve ze řetězu, vznikne orwelovsky vypointovaný příběh o osudu planety Země vysílaném v téměř pravdivé podobě skrze speciální planktonovizi ryboidům na vzdálené planetě (Pozemšťani). V knize najdete i úletovou stať o významu a moci slov založený na slovních hříčkách, meditaci o bohu, čtení a ovlivňování budoucnosti (Slovo).

„Jak už jsem naznačil, vůbec nejsem slepý. Jsem jenom trochu víc dalekozraký.“ To dalekozraký řekl tlumeně s jasným náznakem důležitosti. „Já sice nevidím, co je přede mnou na vzdálenost centimetrů nebo metrů, ale když se dívám do vzdálenosti několika kilometrů, dokážu rozeznat kontury. A když se dívám do vesmíru na hvězdy, vidím je tak jasně, jako nikdo jiný. Vidím, co se děje i na těch nejvzdálenějších hvězdách. Já ale nevidím jenom na hvězdy, vidím i do budoucnosti.“

(povídka Sebevrah)

To je ale jen taková ochutnávka z velmi pestré a zábavné bonboniéry. Mohu jen doporučit, abyste si cukrátka nechali rozpustit ve vlastních chuťových  pohárcích své myslivny. Slupnete je na posezení a budete bažit po dalším platíčku.

Ta jsou dnes nově k dostání  v elektronické podobě, ve které je nově začalo vydávat nakladatelství Viking. Cena 69,-Kč za sbírku je velice přívětivá a k digitální knize podobného formátu adekvátní. Pan Stanislav Plášil, který ve Vikingu elektronické verze Szalaiových knih připravuje, v doslovu apeluje na čtenáře, aby knihy nekradli. Myslím, že když budou v otázce ceny podobně rozumní i ostatní nakladatelé, procento nelegálních kopií digitálních knih může celkem realisticky klesnout.

„...fantazie si vás sama najde a rozvine vaši vlastní fantazii po svém. Kdo fantazíruje o vesmíru, objeví se ve vesmíru, kdo fantazíruje o alkoholických požitcích, bude okamžitě obklopen alkoholem. Vynálezci takhle přinášejí nové vynálezy zpátky do našeho vesmíru, povrchní fantazisté jenom povrchní myšlenky, které jsou prakticky na nic.“

(povídka Centrum fantazie)

Kosmické grotesky
Ladislav Szalai