RECENZE: Jim Butcher, Bouřková fronta

Článek od: Martin Stručovský - 04.04.2012

Tak třeba hlavní hrdina. Ten jako kdyby z oka vypadl ikonickému Marlowovi – týpek s tajemnou minulostí, otřískaný tvrdými ranami života, který žije z ruky do huby. Nechybí slabost pro ženy, stejně jako životní ideály, pro něž je ochoten zemřít.

Předpokládám, že si většina čtenářů Sardenu při slovním spojení okultní detektivka okamžitě vybaví Londýn ponořený v husté mlze, kterým kráčí soukromé očko zahalené v drahém kabátu, řešící výhradně problémy vyšší společnosti. Nádherná a romantická představa, musím uznat. Sám ji mám také velice rád.  Jenže je nutné si uvědomit, že žánry se vyvíjí a chtějí-li přežít, musí se nutně přizpůsobit době a čtenářovi. Přesně to si asi tak před dvanácti lety uvědomil i americký autor Jim Butcher. Těžko říct, co se mu v té době honilo hlavou za myšlenky, ale jak už dneska víme, na světlo světa přivedl detektiva jménem Harry Dresden. A nutno říct, že to „pan řezník“ vzal hezky z gruntu.

Harryho hodil do Chicaga a za protivníky mu nadělil čaroděje, démony a další magická stvoření, se kterými rozhodně není sranda. A zároveň příběh opatřil menším háčkem – Dresden je jediný čaroděj svého druhu v celém městě, takže musí často pomáhat policii při vyšetřování nevysvětlitelných událostí. V Bouřkové frontě se nachomýtne u vyšetřování dvojnásobné vraždy a pátrání po nezvěstném manžílkovi, který si ale nevyrazil zašpásovat si se sekretářkou na sluncem zalité Bahamy, jak by se dál psalo v klasické detektivce drsného střihu. Ale to neznamená, že s ní nemá některé rysy společné.

Tak třeba hlavní hrdina. Ten jako kdyby z oka vypadl ikonickému Marlowovi – týpek s tajemnou minulostí, otřískaný tvrdými ranami života, který žije z ruky do huby. Nechybí slabost pro ženy, stejně jako životní ideály, pro něž je ochoten zemřít. Jeho nejlepším kámošem je černý humor a lahvinka poctivé whisky. Jelikož jsme ve fantasy kulisách, nadělil Harrymu autor ještě jednoho parťáka. Tím není nikdo jiný, než sympatický duch, sídlící v lebce, který Dresdena často a rád častuje různými připomínkami. Ostatně v dialozích Jim Butcher exceluje.

Jak už vyplývá z nástřelu – zápletky všech případů jasně čerpají z poctivé brakové školy, takže rozhodně nečekejte žádné hluboké filozofování ani žánrový obrat.  Máme před sebou skvělý příklad odpočinkové četby se vším, co k ní patří. Svět je zajímavý, hrdina sympatický a akce svižná (autor má v tomhle ohledu zkušenosti, což se projevuje při rvačkách). Dokonce ani vztahy mezi postavami autorovi neskřípou. Nešustí papírem a jsou skvěle zmáknuté, Shakespeara nečekejte, ale v rámci žánru se o žádný malér rozhodně nejedná.

Bouřková fronta je ve výsledku svižně napsanou okultní detektivkou, která vás rozhodně nebude nudit ani na okamžik. Pokud si potřebujete vyčistit hlavu a chcete se ocitnout na pár hodin či dnů ve společnosti neotřelého detektiva, tak teď víte, na jaké adrese hledat.

Bouřková fronta (Storm Front)
Butcher, Jim
Nakladatel: Triton-books