RECENZE: Star Wars - Letopisy rytířů Jedi 2

Článek od: Štěpán Jura - 26.01.2012

Krátký dvousešitový příběh Povstání stoupenců Freedona Nadda (The Freedon Nadd Uprising) je pokračování posledních příběhů z prvního Omnibusu a definitivně ukončí občanskou válku na Onderonu. Znovu se potkáme s Ulicem Qel-Dromou, jeho bratrem a Nomi Sunrider, kteří zmaří další pokus Naddistů o převrat, ještě než začne.

Totéž se nedá říct o následující části, kde dohromady ve dvanácti sešitech Temní pánové ze Sithu rozpoutají Sithskou válku (Dark Lords of the Sith, The Sith War). Zde, kromě našich hrdinů z minulých dílů, sledujeme vzestup Exara Kuna, ambiciózního Jediho, jehož touha po vědění dohnala až na temnou stranu Síly a k rozpoutání nové celogalaktické války. Nečekaně se nám tu rozjede epická fantasy se vším všudy. Velký a mocný temný zloduch, ohromné legie válečníků, zrádci, napravení zrádci, intrika za intrikou, čestní rytíři, kouzelníci. Akorát samozřejmě ve sci-fi kulisách, takže místo na bojovém oři vyjíždí hrdinové do bitvy ve stíhačce, případně na drakovi (eh, to vlastně zase moc sci-fi není) a místo blyštivé zbroje a ocelového meče mají blyštivou zbroj a světelný meč. Nebo ocelové kopí, sekyru či katanu. Nekoukejte tak překvapeně, jsme v ranné historii Star Wars a obrovské armády s meči běžící přes rozbombardované pole na protivníka nejsou ničím neobvyklým. Samozřejmostí jsou nejznámější propriety universa – duely se světelnými meči a vesmírné bitvy. Poněkud překvapivě však chybí zcela černobílé rozdělení na hodné a špatné (nebudeme si nic říkat, měl ho první omnibus a celá stará trilogie).

Ti, již někdy četli trilogii Akademie Jedi Kevina J. Andersona, jistě postřehli jedno známé jméno. Příběh Exara Kuna v komiksech zcela nekončí, a pokud vás zajímá pokračování osudů tohoto Sithského lorda, musíte si přečíst i zmíněnou trilogii (doporučuji zkusit spíše knihovny – samotná trilogie je už pár let beznadějně vyprodaná).

Sithská válka  má i ohromnou hodnotu pro fanoušky Mandalorianů. Podíváme se do jejich rané historie, kdy ještě byli tito válečníci na vrcholu slávy a nedělalo jim problém zaplést se do tak velkého konfliktu (vynecháme-li Mandalorianské války, je to vlastně největší konflikt, kde Mandaloriani hráli významnou úlohu). Mimo mnoha bitevních scén hraje v příběhu jednu z hlavních rolí i jejich vůdce Mandalore. Početná základna fandalorianů bude jistě vrnět blahem. Teda pokud skousnou zfušeřený překlad jejich ikonického bojového stroje Baziliška.

Každá válka má svoje dozvuky a ani ty ze Star Wars nejsou výjimkou. Poslední pětidílný příběh Vykoupení (Redemption) nás vezme do doby deset let po válce, která v duších některých aktérů způsobila rány, jež se ještě zcela nezacelily. Tak dlouho po válce je těžké říct, kdo vlastně byl vítěz a kdo poražený. Není ani zcela jasné, kdo byl oběť a kdo viník. Nakonec tu čeká nejlepší komiks omnibusu a pravděpodobně i nejlepší Star Wars komiks, který vyšel česky. Přes poněkud pitomý, ale i dojemný konec se možná jedná i o nejlepší Star Wars práci Kevina J. Andersona. Ať již díky snaze o přesah, emotivnosti nebo – byť  to není Andersonova zásluha – překrásné  kresbě.

Kvalitativně je druhá část Letopisů rytířů Jedi na tom stejně jako první díl. Pěkné počteníčko pro fanoušky Star Wars, kteří si ho prostě musí pořídit. Ostatní ho možná úplně nedocení, ale zklamaní by být také nemuseli. Star Wars je dílo pro každého, jež snad ani nemůže urazit, a každý by si v něm měl najít svoje. Koho nebaví epické souboje z dávných dob, ale radši by příběh z prostředí stíhacích pilotů, ocení příští omnibus X-Wing: Eskadra Rogue, věnující se stejnojmenné elitní eskadře rebelských pilotů z období původní trilogie.

Star Wars: Letopisy rytířů Jedi 2 /Omnibus: Tales of the Jedi, Volume 2/
Nakladatel: BB art
Překlad: Jitka Jeníková, Tomáš Jeník