RECENZE: Bearová, Elizabeth, Zjizvená

Článek od: Michal Pavlič - 05.01.2012

Celosvetová situácia je takáto: Zem úspešne napreduje k svojmu koncu, teploty citeľne klesajú a scenár snehovej gule sa napĺňa. Našťastie o vesmírny kúsok ďalej je planéta s podmienkami vhodnými pre život a armáda vlastní niekoľko vesmírnych lodí. Exodus sa môže začať, ale nie je to tak jednoduché. Ľudstvo nie je jednotné, súperenie Západu a Východu Zeme prebieha aj na poli kolonizácie nových svetov, a tak je nebezpečenstvo rozpútania jadrového konfliktu každým dňom väčšie. Kanadská armáda preto tlačí na Jenny, aby urýchlila vyškolenie mladých pilotov súcich pre riadenie hviezdoletov a čoskoro vyštartovala v ústrety hviezdam. To však nie je jednoduché, vesmírne lode či nanotechnológie, ktoré zachránili Jenny pred istou smrťou, nie sú plodmi tvrdej práce vedcov, ale súčasťou daru mimozemských Dobrodincov. Ich zámery či pravý účel nanotechnológií kolujúcich v Jenninej krvi sú neznáme. A to nie je všetko.

Ako vidíte, máme tu množstvo prvkov, ktoré sľubujú poriadne výbušný koktejl, žiaľ, zo Zjizvenej sa aj napriek prepracovanej kostre príbehu nestala kniha, na ktorú len tak ľahko nezabudneme. Ako je to možné? Však tu máme viacero prvkov, ktoré sľubujú poriadne stupňovanie napätia až do nervydrásajúceho záveru. Postavy sú priamo zapojené do deja a majú naň veľký vplyv. Celý príbeh je navyše rozdelený na tri knihy, takže na konci by mohol byť poriadny cliffhanger. A... a... Viem, je toho veľa a začínam sa opakovať. A práve to môžeme vytknúť aj knihe.

Autorka totiž podľahla úskaliu, ktoré recenzenti trefne prirovnávajú k torte psíka a mačičky. Liz Bearová sa venuje hlavnej postave Jenny a pridruženým postavám (Elspeth a jej snaha o vytvorenie ďalšej UI, Gabrielova dcéra Leah v pilotnej škole, ukážka ľudskej stránky plukovníka Valensa...), opisuje politické kľučky, ktoré bránia v rozlete vesmírneho programu, nezabúda na Žralokovu líniu z minulej knihy, umelá inteligencia vytvorená na báze fyzika Richarda Feynmana tiež prebieha vývinom, vyskytne sa sabotáž a dokonca sa pozrieme aj na druhú stranu barikády na palubu čínskeho hviezdoletu. Tento súhrn sľubuje epickú šírku, hrúbka knihy zas naznačuje opak, Zjizvená tak neraz pôsobí chaoticky či povrchne – často sa stane, že objavenie a vyriešenie problému prebehne na niekoľkých stranách, vývin niektorých postáv prebieha skokom. Verím, že nie som sám, kto by pokojne vymenil zopár z nich za podrobnejší popis (napr. logická bomba útočiaca na UI lode) či aspoň dlhšiu akciu.

Ďalšia kritika smeruje k opakovaniu sa. Zábudlivých jedincov podrobnejšie pripomenutie deja a postáv Zakalenej poteší, čitateľov zocelených rozsiahlymi sériami len otrávi. K opakovanie sa hlási aj ďalší kostlivec vytiahnutý zo skrine, ktorý by mohol dej poriadne okoreniť, posunúť nečakaným smerom, prípadne odhaliť tienistú stránku hlavnej hrdinky, avšak čo z toho, ak sú najdôležitejšie situácie opäť popísané metódou skratky? Zakončenie tejto línie ma navyše pristihlo pri kacírskej myšlienke, že do nej mohli byť zahrnuté viaceré nadbytočné postavy.

Zjizvenú však aj napriek negatívam nemôžem jednoznačne zaradiť medzi „sklamania z druhých častí“, pretože dej sa podstatne vyvinul a posunul zaujímavým smerom, zmeny sú celosvetové a aj ten cliffhanger tu je (aj keď vďaka pomalému tempu nevyniká). Očakávania sú síce logicky menšie, ale ak sa autorke podarilo od napísania Zjizvenej zbaviť niektorých chýb, tretí diel nás môže ešte milo prekvapiť.

Recenzia na prvý diel: Zakalená

Zjizvená
Elizabeth Bearová