RECENZE: Scarlett Rauschgoldová (ed.), Jinosvěty aneb (ne)skutečné příběhy
Článek od: Lament - 19.12.2011
„Fantastika se nečte proto, že by publikum věřilo v zázračnou vědu a magii. Není to únik od reality, ale průnik do jejích hlubších vrstev…“
Ondrej Herec, str. 15
Editorka Scarlett Rauschgoldová nám předkládá v řadě již čtvrtou antologii fantastických povídek (předešlé editorovala společně s Haninou Veselou). Jinosvěty jsou z nich asi tématicky nejvolnější – nevymezené ani tématem, ani subžánrem. Čtenář zde nalezne 25 povídek s fantastickými či fantaskními náměty.
Knihu už tradičně uvádí virtuózní esej Ondreje Herce. Tentokrát se zamýšlí nad fantastikou a realismem, a přestože jsme podobných úvah z jeho pera už pár četli (či slyšeli), rozhodně se neopakuje, a opět vytrvale přichází s myšlenkami a argumenty, které dokážou vyrazit dech ještě spolehlivěji než nejkouzelnější beletrie.
Povídky samotné pak klasicky kolísají od vynikajících přes mírně tendenční až po zbytečné. Těch posledních však není mnoho, spíš je jich zanedbatelné množství. Vtip spočívá v tom, že si každý čtenář přiřadí do každé z těchto kategorií úplně jiné kusy. Patrně všechny však zaujme Morituri te maturitas Petry Štarkové. Svěží příběh o maturující smrtce s „nadváhou“ a záhrobním misogynním zkoušejícím je kouzelný a neotřelý.
Půlnoční bába Petry Kubátové je mysteriózní a zanechává na patře podivnou pachuť, která není u hororu zase tak automatická, jak bychom čekali.
Vendula Výstrková si v Larry Talbot: malé město, střihla netradiční vlkodlačí příběh, kde lykantropie není cílem, ale spíše prostředkem, jak něco sdělit.
Jedním z největších klenotů sbírky je poslední publikovaná povídka Martiny Šrámkové, Hrdelní zločin. Svižná detektivka plná již ne tak svižných oživlých mrtvých…
Horory Martina Koutného Ullr a Síla vody Anny Šochové už jen potvrzují status těchto autorů jako těch, co v množství nikdy nezapadnou.
Hořící žirafa Martina Talafúse výrazně vybočuje a kloní se k dadaismu a magickému realismu a pro duši, utahanou stále stejnými schématy fantastiky, je to balzám.
Mrcha Ivany Blahutové je nejdelší prací antologie, v podstatě jde o novelu a mistrný případ atmosférického hororu, který (stejně jako výše zmíněná Půlnoční bába) navozuje znepokojení a pocit nepatřična, aniž by tlačil na pilu děsu a stal se polopatistickým.
A tak bych mohla pokračovat, ale své favority si jistě dokážete vybrat sami.
V době, kdy je česká fantasy převážně vysoce formalizovaná, přináší Jinosvěty příběhy, které jsou na pomezí. Přestože se všechny plně hlásí k SF, nabízejí určitou alternativu pro čtenáře, kteří nemusí pořád dokola číst o bojovnících s mečem a elfech. V tom je síla této antologie a také její velký přínos.
Jinosvěty aneb (ne)skutečné příběhy
Rauschgoldová, Scarlett (ed.)
Autoři: Ivana Blahutová, Libuše Čermáková, Pavel Červenka, Jakub Guman, Ondrej Herec, Jan Kovanic, Martin Koutný, Hana Kubátová, Petra Kubátová, Vladimír Němec, Kateřina Němcová, Petr Plaček, Scarlett Rauschgoldová, Jita Valerie Sagitarius, Jiří Sedláček, Linda Sigmundová, Martina Šrámková, Anna Šochová, Petra Štarková, Martin Talafús, Kristýna Vraníková, Vendula Výstrková
Nakladatel: Československý fandom
Ilustrace A návrh obálky: Linda Sigmundová
Grafické zpracování obálky: Barbora Vrzáková
Redakce: Scarlett Rauschgoldová
Rok vydání: 2011; Počet stran: 488
Rozměr: 145 x 205
Provedení: paperback
Cena: 299 Kč
- 4412x přečteno







Přidat komentář