RECENZE: Brian K. Vaughan a Pia Guerra, V kruhu (Y: Poslední z mužů 5)

Článek od: Štěpán Jura - 05.12.2011

Jak si představujete post apo? Širé pláně zdevastované krajiny, vylidněná města a za každým rohem párek nepřátelských mutantů? Inu, tohle v případě série Y: The Last Man neplatí.

Pro muže je to v této realitě navíc ještě horší než například ve světe Falloutu a Mad Maxe dohromady a klidně ještě zkříženém s Tmou. V těchhle post apo světech měli vůdčí postavení muži. V Y:TLM to však neplatí z jednoho prostého důvodu. Muži kvůli působení vražedného viru, vraždícího pouze tu silnější polovičku populace, prostě nejsou. Výjimkou je pouze Yorick Brown se svým opičákem Ampersandem. Ti dva spolu putují po ženských Spojených státech. V průběhu série se k němu přidá ještě agentka 355 a doktorka Allison Mannová. Po dvouletém putování konečně dorazili do její záložní laboratoře v San Franciscu.

Ta má v pátém dílu V kruhu velkou úlohu. Nejen ona nám ale ve třech příbězích ukáže nečekaná odhalení. Uvidíme krátké intermezzo z Austrálie s Yorickovou snoubenkou, dostaneme množství backgroundu k jeho sestře Héře, a hlavně doktorka Mannová udělá obrovský pokrok ve výzkumu protilátky k viru. O nějaké to „vzrušení navíc“ se nám (a hlavně hrdinům) postará hned několik skupin. Od obligátních amazonek, přes tajné agentky až po bojovnici nindža z Japonska. Zároveň s odhalením některých věcí se na povrch vyrojí i další otázky...

Scénáři Briana K. Vaughana opravdu není co vytknout. Možná jen jeho enormní oblibu a celkově velký důraz na cliffhangery. Ovšem zase na druhou stranu, vyčítat někomu, že příběh píše tak, že nás nutí obracet stránku za stránkou v touze dočíst se na konec, by asi nebylo úplně košer. Stejně tak není co vytknout kresbě Pie Guerrové. Krásná kombinace lehké stylizace a realismu funguje skvěle, a ani „konverzační okénka“ nenudí a dokáží zaujmout.

Paperback V kruhu v sobě obsahuje sešity 24-31 z celkem šedesátidílné řady. Tedy je v českém vydání přesně polovina příběhu a jak si série povede dál, se dozvíme už v březnu v pokračování Girl on Girl. Dle všeho opustíme Ameriku a podíváme se do Země vycházejícího slunce. Česky vydané tituly z Y: The Last Man zatím dokazují, že si série své tři Eisnerovy ceny a nominaci na Huga opravdu zaslouží.

Y: Poslední z mužů 5 - V kruhu /Y: The Last Man 5 - Ring of Truth/
Vaughan, Brian K. - Guerra, Pia
Nakladatel: BB art, Crew