RECENZE: Cherie Priest, Zemětřas

Článek od: Martin Stručovský - 19.09.2011

Steampunku vychází na českém trhu jako šafránu, takže se všichni čtenáři radují, když k nám něco z tohoto úžasného subžánru pronikne. A zvlášť v případě takové knižní pecky jakou Zemětřas bezpochyby je.

Většina z vás si pod slovem steampunk pravděpodobně představí alternativní viktoriánskou Anglii, kde oblaka křižují vzducholodě, v nichž se honí za hromadou dobrodružství drsňáci s cigárem v koutku, kteří lámou srdce krásných dám, zachraňují královnu a když je nejhůř, vystřelí z nabité pistole. Asi tomu nebudete věřit, ale přesně tím vším Zemětřas není.

Autorka se při psaní vyhnula všem zavedeným a osvědčeným postupům a svůj příběh zasadila do Ameriky, do období občanské války. Místo kruté řeže svého patnáctiletého hrdinu Ezekiela, přezdívaného Zeke „uvrhne“ do města Seattlu, které se změnilo v ghetto, oddělené od okolního světa obrovskou zdí. Jeho otec – vynálezce Leviticus Blue totiž před 16 lety postavil stroj Zemětřas, který dokáže těžit zlato pod ledem. Což se samozřejmě nejvíc hodí všem zlatokopům, kteří svůj život rádi tráví ve společnosti kopáčského náčiní na zamrzlém Klondiku.

Jenže stroj se při první zkoušce vymknul kontrole, zdemoloval několik ulic a co je nejhorší – otevřel puklinu, z níž unikl jedovatý plyn, který zamořil celé město a přeživší proměnil v živé mrtvé, jimž všichni přezdívají hnilobci. Ovšem jak během četby sami zjistíte, nemají daleko k v dnešní době stále populárnějším zombies.

Z nehody není obviněn samozřejmě nikdo jiný než sám vynálezce, který při neštěstí zahynul, takže se nemůže hájit. Na jeho ženu Briar a syna, kteří nyní bydlí nedaleko Seattlu v tzv. Periferii a museli si změnit příjmení, aby je nikdo neobtěžoval, byla nakydána vydatná porce hnoje. Čímž příjdou o úctu, které se jim dostávalo. Briařina otce Maynarda Wilkese považují všichni za hrdinu, protože po úniku plynu propustil věžně dřív, než se stačili nakazit. Což mu vynese trest smrti.  Ezekielovi se situace přestává líbit, a tak si jednou po rodinné hádce sbalí bágl a vyrazí za zeď, aby očistil jméno otce a rodiny. Chvilku to vypadá, že dál už budeme sledovat příběh jeho očima, ovšem není tomu tak. Chlapce se totiž vydá zachránit jeho maminka, čím příběh získá druhou dějovou linii. To se podepíše na tempu, které kniha lehce ztratí v druhé polovině. Naštěstí ale popadne druhý dech a Cherie Priest vám dopřeje vydatné finále.

Přes výše uvedené skutečnosti se jinak jedná o poctivou steampunkovou literaturu, kde najdeme všechno podstatné: vzducholodě, šíleného vědce a jeho vynálezy, chlápky s bouchačkami, kteří se neštítí je použít. A kupu nefalšovaného dobrodružství navrch. Nejdůležitější jsou ovšem nápady, které autorka neustále vykládá na stůl. A je jedno, zda se týkají samotné existence stroje, světa nebo zombies, které nejsou ve steampunku tak časté. Čímž má ostatně hodně blízko k postapokalyptickému žánru, mezi jehož zástupce patří třeba kniha Kronika konce světa.

Velkým kladem knihy je i fakt, že ono dobrodružství tu hraje až druhé housle. Primárně se totiž kniha zabývá tématem rodiny a vztahem matky a syna, kteří musí podniknout celou výpravu, aby si na konci porozuměli. Titul tedy není hlavně o hledání pravdy, ale o stmelování vztahu mezi rodičem a potomkem a upřímnosti, která vytryskne na samém konci, a působí tak jako katarze.

Cesta za dobrodružstvím dává autorce dostatečné množství prostoru pro vykreslení postav obou hlavních hrdinů, jejichž psychologie je skvěle zvládnuta. Je vidět, že autorka své postavy zná a prozradí nám o nich maximum, takže vám nebude dělat problém se s nimi ztotožnit. Takže pokud máte maminky, které rády čtou, mohou jim knihu bez obav zapůjčit. Už jen kvůli faktu, že se dozvíte, co všechno jsou rodiče schopni udělat, aby své děti zachránili.

Kromě zmíněného ztraceného a nalezeného tempa mi pak vadila jedna věc, a to sice ta, že matce každý vždycky rád ochotně pomůže kvůli jejímu otci. Jednou bych to snad i překousnul, ale víckrát mi to přišlo jako moc velké zjednodušování překážek, které musí Briar překonat, aby se shledala se synem.

Jenže to nic nemění na faktu, že je Zemětřas opravdu báječnou dobrodružnou literaturou. Sice se nezapíše do žánru jako přelomové dílo, ale srdce každého nefalšovaného dobrodruha jistě potěší. Doufejme, že není jen osamělou vzducholodí, ale první z řady početné letecké flotily, která snad brzy vtrhne do našich knihkupectví.

Zemětřas /Boneshaker/
Autor: Cherie Priest

Překladatel: Zdeněk Uherčík