RECENZE: Markus Heitz, Znamení temného boha (Ulldart 3)

Článek od: Michal Pavlič - 14.09.2011

Markus Heitz vlastní stroj času. No vážne! Čo to robíte? Ale... počkať, počkať, pŕŕŕ! Predtým, ako na mňa zavoláte mužov v bielych plášťoch s trendy zvieracou kazajkou pre mňa, vedzte, že aj keď som písal recenziu na prvý diel Ulldartu dávno po tom, čo autor sériu dopísal, mám pocit, akoby Heitz čítal moje recenzie a ďalšie knihy série podľa toho upravoval. Ach, vy mi neveríte? Dobre teda, nech je táto recenzia dôkazom!

Situácia v Tarpole nikdy nevyzerala lepšie. Mladý koláčikový princ sa po usadnutí na trón zmenil v neúprosného vládcu, ktorý odolal uzurpátorským pokusom nenásytných kráľovstiev, podarilo sa mu vyrovnať otcove dlhy a ešte aj naplniť kráľovskú pokladnicu. Píše sa rok 443, Lodric je pravým synom svojho otca a nadchádzajúca doba temnoty sa zdá byť výmyslom.

Skutočnosť za stenami palácu je však iná. Lodric v snahe o zvládnutie kráľovských povinností a udržanie kráľovstva pod kontrolou pomáha zlu, keď si naivne myslí, že démonický postrach minulých časov, Sinureda, dokáže využiť a následne odkopnúť. Pod vplyvom experimentovania s mágiou a sladkých rečičiek hada našeptávača, bratranca Mortvy Nesrecu, získava priveľkú sebaistotu a začína sa zaoberať myšlienkou dobytia stratených území. Faloš si privinie na prsia, úprimnosť priateľov považuje za zradu... a rok 444, kedy sa vráti doba temnoty, sa blíži.

Slabinou prvého dielu bolo ľahké rozpoznanie „tých dobrých a zlých“, dvojka sa snažila situáciu skomplikovať a zaujať intrigánskou hrou susedných kráľovstiev. Žiaľ, neúspešne, keďže jednotlivé kráľovstvá a ich zástupcovia ľahko splývali (s výnimkou tajomnej Kensustrie), a tak intrigy nevystriedané akciou nudili. V Znamení temného boha sa do popredia dostáva konflikt práve s uzavretou Kensustriou, čím Heitz jedným šmahom odstránil nudu a sprehľadnil palácové machinácie. Preventívne spojenie ostatných kráľovstiev proti zlu v Lodricových službách zas dáva tušiť, že najčastejší vzorec epických fantasy – hlavný hrdina ako zástupca dobra proti nepriateľom spriahnutým za zlom – sa tak skoro konať nebude, ak vôbec.

To nie je všetko, v tretej knihe Ulldartu je už aj možné vybadať podobnosti s úspešnými a vyspelejšími Trpaslíkmi. Od minula vás určite poteší ľahké a nenásilné začítanie sa do príbehu, často správne načasovaná akcia a na pozadí temných časov o to viac vynikne humor vydarenej dvojice kráľa a šaška, pri ktorom je ťažké sa neusmievať.  Spomedzi nových, prevažne epizódnych a fádnych postáv, vystupuje do popredia Mortva Nesreca – jeho charakter je síce od začiatku jasný, je to však poctivo spracovaný záporák. Pri čítaní knihy mi najväčšie prekvapenie pripravila moja maličkosť – nafúkaný rytier Nerestro z Kurašky sa ani zamak nezmenil, ale s údivom som zistil, že mu v ťažkostiach držím palce.

Tak, konečne prichádza odstavec, kvôli ktorému si autor knihy tento článok prečíta – kritika. V prvom rade by sa mi žiadalo zapracovať na logických chybách, vojsku so schopným velením neuverím nepripravenosť na útok lukostrelcov, snahu o zahnanie ich útoku na loď katapultmi či nechránenie zásob, najslabšieho to miesta vojska na pochode. Mytologické vložky v úvode kapitol už neplnia svoju funkciu – výklad dejín, ktorý by osvetlil dianie v súčasnosti. Chcelo by to tiež zapracovať na predvídateľnosti deja a s tým spojeným neúspešným budovaním napätia. A nakoniec, ak autor vybuduje v čitateľovi dojem, že záverečná akcia hlavnej línie bude veľkolepá, nemal by ju odbaviť na krátkom priestore. Malým odškodnením je aspoň sympatická pointa, ktorej chuť mi trochu kazí otvorený koniec druhej dejovej línie. Čitatelia epických fantasy sú však asi na to zvyknutí.

Nevadí, ak stroju času nedošlo palivo, Heitz to všetko môže v ďalších dieloch napraviť a nasledujúce recenzie budú prevažne vychvaľujúce a neškodné. Len dúfam, že pohon časostroja nie je na báze kritizujúcich recenzentov...

Znamení temného boha (ukážka)
Markus Heitz

Vydavateľ: Fantom Print