RECENZE: Kim Harrison, Nikdy nezemřít

Článek od: Monika Slíva - 19.08.2011

Nikdy nezemřítPoprvé jsem viděla, jak Mrtvá čarodějka přichází, docela náhodou v jednom velkém knihkupectví, a i když by mě to zpočátku nenapadlo, byla jsem z toho setkání nakonec nadšená. Nutno říci, že Rachel Morganová na mě udělala velký dojem a skutečně jsem se těšila, až ji potkám příště.

Podruhé se mi trochu schovávala a nebylo jednoduché si naplánovat setkání, ale není se co divit. Po tom, jak s ní zatočili Hodný, zlý a nemrtvý, by měl lehkou (možná i těžkou) paranoiu leckdo. Nakonec to ale klaplo a naše probouzející se přátelství neutrpělo delší odlukou žádnou újmu. Ba naopak, držím té holce všechny palce, které mám, a že to kolikrát potřebuje se všemi těmi upíry, démony a dlaky kolem.

Věděla jsem, že na třetí setkání hned tak nedojde, protože Rachel má spoustu práce a nemůže se pořád jen tak vybavovat, ale stejně jsem si záhy nemohla pomoct a netrpělivě jsem ji vyhlížela ve výlohách dávno před tím, než se tam mohla skutečně objevit, aby mi vyprávěla, jaké je Nikdy nezemřít

Ani třetí pokračování městské fantasy s detektivní zápletkou mě nezklamalo. Americká autorka Dawn Cook, kterou ovšem čtenáři příběhů o zemské čarodějce Rachel Morganové znají pod jménem Kim Harrison, má v současné době na svém kontě již devět pokračování a zatím to nevypadá, že by chtěla naší milou čarodějku a její přátele (a nepřátele) sprovodit ze světa. I nadále zůstává u těchto knih věrna parafrázování názvů filmů Clinta Eastwooda, což se zatím podařilo zachovat i v českém překladu.

Tentokrát se Rachel, věrna své neobyčejné schopnosti přitahovat průšvihy, připlete hned k několika infarktovým situacím. Třetí kniha ze série Díra (Hollow) je spíše o vztazích než o nějaké velké zápletce nebo detektivním pátrání, přesto jsem ji přečetla jedním dechem. Dozvíme se nové podrobnosti z Rachelina světa a života, ochutnáme záhrobí a máme možnost se více "skamarádit" s démonem, kterému se upsala v předchozím díle. Na scénu vstoupí noví protagonisté a někdy více, někdy jen v náznacích zamíchají kartami. Učiníme spolu s Rachel jistá překvapivá odhalení a znovu si potvrdíme známou pravdu, že ne vždy jsou věci nebo lidé skutečně takoví, jací se na první pohled zdají. Aniž bychom rozřešili jakýkoli velký případ, či zjistili něco zásadně převratného (až na jednu výjimku), profrčíme knihou jako na horské dráze a na těch správných místech se nám bude tajit dech. Třaskavá směs emocí, akce, šlamastyk, neshod, střetů a rozuzlení je takřka mistrně namíchána a v podstatě nemá žádná hluchá místa, kdy bychom se stihli nudit.

Po zaklapnutí knihy jsem chvilku přemýšlela, jestli si nemám tu jízdu dát ještě jednou, a pak jsem začala s povzdechem vyhlížet z okna, kdy se zase všichni objeví v čele s živou upírkou Ivy a skřítkem Jenksem. Tito tři naprosto rozdílní tvorové, kteří jsou společníky v detektivní agentuře, se stali nerozlučnými přáteli, a ačkoli to mezi nimi občas jiskří jak v porouchané trafostanici a často dělají randál větší než horda nájezdníků, už teď se mi po nich stýská. Příjemné na tom vyhlížení bude, že s Rachel nás určitě čeká ještě spousta dobrodružství, a tak v duchu čaruji (neboť jsem něco málo odkoukala přes rameno), aby to příští rande stálo za víc než za Hrst kouzel. A tiše doufám i za další případné a nadšené čtenáře, že na něj nebudeme muset čekat moc dlouho.

P. S.: Jsem si vědoma toho, že recenze by měla být do jisté míry konstruktivní a fundovanou kritikou přečteného díla, ale v tomto případě se mi při „nejlepší vůli“ nepodařilo najít nic, co bych mohla pohanět. Stal se ze mě na chvíli nekritický obdivovatel a náramně jsem si to užila. Vřele doporučuji.

Ukázka z knihy

Nikdy nezemřít /Every Which Way But Dead/
Kim Harrison