RECENZE: Rudá moře pod rudými nebesy, Scott Lynch

Článek od: Lament - 06.07.2011

Lži Lockeho Lamory (recenze) byly jedním z největších překvapení předminulého roku. Od té doby jsme čekali se zatajeným dechem, jestli Scott Lynch udrží laťku, kterou si nastavil tak vysoko, snad až do nebes.

Odpověď zní ano, i ne.

Rudá moře pod rudými nebesy přichází s další šťavnatou eskapádou Lockeho Lamory. Poté co z jeho pohodlného a vzrušujícího života zbyly trosky a naživu mu zůstal jen jediný parťák Jean Tannen, opouští s ním Locke rodné město. Jejich cílem je Hříše, proslulé hnízdo hazardu ve státě Tal Verarr. Přestože je Lockeho plán na získání tučného lupu z místa, odkud nikdo nikdy neukradl ani jediný měďák, komplikovaný, nemá nejmenší tušení, co všechno bude muset podstoupit, a že se s Jeanem dokonce stanou námořníky.

Druhá eskapáda jednoho z Pánů parchantů opět oplývá krásným bohatým jazykem a nezapomenutelným klením (na „To mě mrdej halapartnou“ asi čtenář hned tak nezapomene). Příběh samotný je opět napínavý tak, jak už příběhy o komplikovaných podvodech bývají, a Locke je stále ten sympatický hajzlík, co dokáže vymluvit z jalové krávy tele. Ale všechno jako by bylo méně koncentrované. Lži Lockeho Lamory byly tak vypiplané, fórky, grácie i špína by se daly přehazovat vidlemi a nelineární vyprávění společně s kadencí, která čtenáři nedovolila se ani nadechnout, úspěšně budilo zdání, že jde o něco víc, než jen zábavný příběh. Lynch sám se stal Lamorou a my jsme mu ochotně zobali z ruky.

Rudá moře pod rudými nebesy se v první třetině také honosí nelineárností, která však působí tentokrát vyloženě samoúčelně, ačkoliv si čtenář uvědomuje, že takhle je vyprávění mnohem zajímavější. Jakmile se Locke s Jeanem dostanou k námořničení, děj už se odvíjí klasickým způsobem od bodu A do bodu B a okamžitě něco ztrácí. Ovšem jste-li milovníci pirátských příběhů, snad si můžete připočítat body navíc. Já naopak považuji odjakživa příběhy ze světa mořeplavců za poměrně nudné, a Rudá moře… mě o opaku nepřesvědčila.

I přes určitou „obyčejnost“, do které druhý svazek Pánů parchantů upadl, je to však stále dobré čtení, jen se snad trošku pozměnila cílová skupina čtenářů. Zatímco první díl byl jistě vhodný nejen pro milovníky dobrodružné tricksterské klasiky, ale i pro experimentátory v žánru, teď už jde „pouze“ o čisté dobrodružství.

Scott Lynch se ale přece jen s nějakým tím překvapením vytasil. Najdete ho téměř úplně na konci, a rozhodně vám neprozradím, co to je.

Rudá moře pod rudými nebesy /Red Seas Under Red Skies/
Lynch, Scott