CENY: Nebula 2010

Článek od: Jan Pechanec - 24.05.2011

SFWA oznámila vítěze prestižních cen Nebula - jednoho z nejprestižnějších ocenění anglofonních zemí fantastice. Cena je udělovaná profesionálními spisovateli, což jsou v praxi členové SFWA (Science Fiction Writers of America), svým kolegům z branže. Historie ceny spadá až do roku 1965, kdy byla udělena první Nebula v kategorii román Herbertově Duně.

Nominace se udělují v sedmi kategoriích: román (literární dílo nad 40 000 slov), novela (práce o nejméně 17 500 a nejvíce 40 000 slovech), noveleta (mezi 7 500 a 17 500 slov), povídka (krátká práce mající ne více než 7 500 slov), velmistr žánru (uděluje se nepravidelně), dramatické představení (v letech 1973, 1974 a 1975), nejlepší scénář (od roku 1999).

Nebula AwardZ předběžných nominací se podle počtů hlasů členů SFWA vybere finálová skupina, o jejímž výherci rozhodne vybraná porota. Konečné hlasování proběhne 30. března 2010 (hlasovat budou moci pouze aktivní členové SFWA). Výsledky budou vyhlášeny na Nebula víkendu 21. května 2011, který proběhne ve Washingtonu DC.

Cena disponuje velkou prestiží a poměrně hodně zvedá zájem o vyznamenané knihy a jejich autory. K rozdílu mezi Hugem a Nebulou patřil, kromě hlasování (veřejné x porota), zejména také výběr děl z uplynulých dvou let, namísto jednoho roku u Huga. Martin Šust nás o tom minulý rok informoval takto:

Zajímavá je změna pravidel u cen Nebula. V roce 2010 jsou nominovány pouze tituly z minulého ročníku a ne ze dvou předchozích ročníků, jak tomu bylo doposud (ještě v tomto ročníku je počítáno s výjimkou pro část prací vydaných po 1. srpnu 2008). To znemožňuje nominace tak vřele přijatých románů jako jsou Anathem od Neala Stephensona, Matter od Iaina M. Bankse či Incandescence od Grega Egana (ovšem pro Bankse a Egana to není důvod k zarmoucení, americká organizace SFWA romány od těchto autorů vzhledem k jejich britské a australské národnosti dosud stejně nevzala v potaz). - Martin Šust

Více informací o cenách Nebula naleznete na: Nebula Awards.

Letošní ceny byly uděleny 21. května ve Washingtonu DC během Nebula Awards víkendu.

Román

 

 

 

 

 

 

 

    • Blackout/All Clear, Connie Willis (Spectra)
    • The Native Star, M.K. Hobson (Spectra)
    • The Hundred Thousand Kingdoms, N.K. Jemisin (Orbit UK; Orbit US)
    • Shades of Milk and Honey, Mary Robinette Kowal (Tor)
    • Echo, Jack McDevitt (Ace)
    • Who Fears Death, Nnedi Okorafor (DAW)

    Novela

    • "The Lady Who Plucked Red Flowers beneath the Queen’s Window", Rachel Swirsky (Subterranean Summer ’10)
    • The Alchemist, Paolo Bacigalupi (Audible; Subterranean)
    • "Iron Shoes", J. Kathleen Cheney (Alembical 2)
    • The Lifecycle of Software Objects, Ted Chiang (Subterranean;č. Životní cyklus softwarových objektů, magazín XB-1 4/2011)
    • "The Sultan of the Clouds", Geoffrey A. Landis (Asimov’s 9/10)
    • "Ghosts Doing the Orange Dance", Paul Park (F&SF 1-2/10)

    Dlouhá povídka

    • "That Leviathan, Whom Thou Hast Made", Eric James Stone (Analog 9/10)
    • "Map of Seventeen", Christopher Barzak (The Beastly Bride)
    • "The Jaguar House, in Shadow", Aliette de Bodard (Asimov’s 7/10)
    • "The Fortuitous Meeting of Gerard van Oost and Oludara", Christopher Kastensmidt (Realms of Fantasy 4/10)
    • "Plus or Minus", James Patrick Kelly (Asimov’s 12/10)
    • "Pishaach", Shweta Narayan (The Beastly Bride)
    • "Stone Wall Truth", Caroline M. Yoachim (Asimov’s 2/10)

    Krátká povídka (remíza)

  •  

     

     

     

     

     

     

    • "How Interesting: A Tiny Man", Harlan Ellison® (Realms of Fantasy 2/10)
    • "Ponies", Kij Johnson (Tor.com 1/17/10)
    • "Arvies", Adam-Troy Castro (Lightspeed 8/10)
    • "I’m Alive, I Love You, I’ll See You in Reno", Vylar Kaftan (Lightspeed 6/10)
    • "The Green Book", Amal El-Mohtar (Apex 11/1/10)
    • "Ghosts of New York", Jennifer Pelland (Dark Faith)
    • "Conditional Love", Felicity Shoulders (Asimov’s 1/10)

    Ray Bradbury Award (cena pro nejlepší dramatickou tvorbou)

    Andre Norton Award (cena pro nejlepší román pro mládež)

    • I Shall Wear Midnight, Terry Pratchett (Gollancz; HarperCollins; č. chystá Talpress v září 2011)
    • Ship Breaker, Paolo Bacigalupi (Little, Brown)
    • White Cat, Holly Black (McElderry)
    • Mockingjay, Suzanne Collins (Scholastic; č. Hunger Games - Síla vzdoru, Fragment 2011)
    • Hereville: How Mirka Got Her Sword, Barry Deutsch (Amulet)
    • The Boy from Ilysies, Pearl North (Tor Teen)
    • A Conspiracy of Kings, Megan Whalen Turner (Greenwillow)
    • Behemoth, Scott Westerfeld (Simon Pulse; Simon & Schuster UK; č. Behemót, chystá Knižní klub na říjen 2011)

    Solstice Award

    • Alice Sheldon AKA James Tiptree, Jr. a Michael Whelan - Cena může být udělena od roku 2008 za význačný přínos žánru. Za fiskální rok nemůže být udělena více jak třem lidem (žijícím nebo in memoriam). Uděluje ji prezident SFWA po schválení radou SFWA.

    SFWA Service Award

    • John E. Johnston - Cena udělovaná prezidentem SFWA. Nejde o součást cen Nebula, ale je vyhlašována při této příležitosti.

    Zdroje: www.locusmag.comwww.sfwa.org a www.learnstuff.com/learn-about-the-nebula-awards/

    Přidat komentář