CENY: Nominace na ceny Locus 2011

Článek od: Redakce - 17.05.2011

Locus logoTOPlistNa serveru Locus Online byl zveřejněn seznam finalistů ceny časopisu Locus.

Specifikou Locusu je výrazná převaha „poučených“ čtenářů - ať již lidí věnujících se SF profesionálně či poloprofesionálně nejen jako spisovatelé, ale i jako knihkupci, editoři a tak podobně, nebo zkušených fanoušků. Tím se liší od cen Hugo - kde hlasují fanoušci, nadšení, ale ne vždy systematicky a dlouhodobě se věnující žánru, i od cen Nebula - tam hlasují pouze spisovatelé, navíc pouze ti sdružení v SFWA. Proto dále uvedený seznam je velmi reprezentativním výběrem prací i osobností loňského roku a určitě si zaslouží pozornost i českých nakladatelů, hledajících inspiraci pro své ediční plány.

Dodejme k výše uvedenému několik drobností. Cena Locus se uděluje od roku 1971 za nejlepší díla roku uplynulého. Vítězové jednotlivých kategorií budou vyhlášeni během SFA víkendu v Seattlu 24.-26. června 2011.

Nejlepší SF román

  • Surface Detail, Iain M. Banks (Orbit UK; Orbit US)
  • Cryoburn, Lois McMaster Bujold (Baen)
  • Zero History, William Gibson (Putnam; Viking UK)
  • The Dervish House, Ian McDonald (Pyr; Gollancz)
  • Blackout/All Clear, Connie Willis (Spectra)

Nejlepší fantasy román

  • Under Heaven, Guy Gavriel Kay (Penguin Canada; Roc)
  • Kraken, China Miéville (Macmillan UK; Del Rey; č. Kraken, Laser-books 2011)
  • Who Fears Death, Nnedi Okorafor (DAW)
  • The Fuller Memorandum, Charles Stross (Ace; Orbit UK)
  • The Sorcerer’s House, Gene Wolfe (Tor)

Nejlepší prvotina

  • The Loving Dead, Amelia Beamer (Night Shade)
  • The Hundred Thousand Kingdoms, N.K. Jemisin (Orbit UK; Orbit US)
  • Shades of Milk and Honey, Mary Robinette Kowal (Tor)
  • The Quantum Thief, Hannu Rajaniemi (Gollancz; Tor)
  • How to Live Safely in a Science Fictional Universe, Charles Yu (Pantheon)

Nejlepší kniha pro mládež

  • Ship Breaker, Paolo Bacigalupi (Little, Brown)
  • Mockingjay, Suzanne Collins (Scholastic; č. Hunger Games - Síla vzdoru, Fragment 2011)
  • Enchanted Glass, Diana Wynne Jones (HarperCollins UK; Greenwillow)
  • I Shall Wear Midnight, Terry Pratchett (Gollancz; HarperCollins; č. chystá Talpress v září 2011)
  • Behemoth, Scott Westerfeld (Simon Pulse; Simon & Schuster UK; č. Behemót, chystá Knižní klub na říjen 2011)

Nejlepší novela

  • Bone and Jewel Creatures, Elizabeth Bear (Subterranean)
  • The Lifecycle of Software Objects, Ted Chiang (Subterranean;č. Životní cyklus softwarových objektů, magazín XB-1 4/2011)
  • “The Mystery Knight”’, George R.R. Martin (Warriors)
  • “Troika”, Alastair Reynolds (Godlike Machines)
  • “The Lady Who Plucked Red Flowers beneath the Queen’s Window’”, Rachel Swirsky (Subterranean Summer ’10)

Nejlepší dlouhá povídka

  • “The Fool Jobs”, Joe Abercrombie (Swords & Dark Magic; č. Podělaná práce, in Meče a temná magie, Laser-books 2011)
  • “The Truth Is a Cave in the Black Mountains”, Neil Gaiman (Stories)
  • “The Mad Scientist’s Daughter”, Theodora Goss (Strange Horizons 1/18-1/25/10)
  • “Plus or Minus”, James Patrick Kelly (Asimov’s 12/10)
  • “Marya and the Pirate”, Geoffrey A. Landis (Asimov’s 1/10)

Nejlepší krátká povídka

  • “Booth’s Ghost”, Karen Joy Fowler (What I Didn’t See and Other Stories)
  • “The Thing About Cassandra”, Neil Gaiman (Songs of Love and Death)
  • “Names for Water”, Kij Johnson (Asimov’s 10-11/10)
  • “Thirteen Ways of Looking at Space/Time”, Catherynne M. Valente (Clarkesworld 8/10)
  • “The Things”, Peter Watts (Clarkesworld 1/10)

Nejlepší časopis

  • Analog
  • Asimov’s
  • F&SF
  • Subterranean
  • Tor.com

Nejlepší nakladatel

  • Baen
  • Night Shade Books
  • Orbit
  • Subterranean Press
  • Tor

Nejlepší antologie

  • Zombies vs. Unicorns, Holly Black & Justine Larbalestier, eds. (McElderry)
  • The Beastly Bride, Ellen Datlow & Terri Windling, eds. (Viking)
  • The Year’s Best Science Fiction: Twenty-Seventh Annual Collection, Gardner Dozois, ed. (St. Martin’s)
  • Warriors, George R.R. Martin & Gardner Dozois, eds. (Tor)
  • Swords & Dark Magic, Jonathan Strahan & Lou Anders, eds. (HarperCollins; č. Meče a temná magie, Laser-books 2011)

Nejlepší sbírka

  • Mirror Kingdoms, Peter S. Beagle (Subterranean)
  • What I Didn’t See and Other Stories, Karen Joy Fowler (Small Beer)
  • Fritz Leiber: Selected Stories, Fritz Leiber (Night Shade)
  • The Best of Kim Stanley Robinson, Kim Stanley Robinson (Night Shade)
  • The Collected Stories of Roger Zelazny: Volume Five: Nine Black Doves, Roger Zelazny (NESFA)

Nejlepší redaktor/editor

  • Ellen Datlow
  • Gardner Dozois
  • Gordon Van Gelder
  • David G. Hartwell
  • Jonathan Strahan

Nejlepší výtvarník

  • Bob Eggleton
  • Donato Giancola
  • John Picacio
  • Shaun Tan
  • Michael Whelan

Nejlepší kniha mimo beletrii

  • 80! Memories & Reflections on Ursula K. Le Guin, Karen Joy Fowler & Debbie Notkin, eds. (Aqueduct)
  • Conversations with Octavia Butler, Conseula Francis (University Press of Mississippi)
  • Robert A. Heinlein: In Dialogue with His Century: Volume 1: 1907-1948: Learning Curve, William H. Patterson, Jr., (Tor)
  • CM Kornbluth: The Life and Works of a Science Fiction Visionary, Mark Rich (McFarland)
  • Bearings: Reviews 1997-2001, Gary K. Wolfe (Beccon)

Nejlepší výtvarná kniha

  • Bob Eggleton, Dragon’s Domain (Impact)
  • Spectrum 17, Cathy & Arnie Fenner, eds. (Underwood)
  • Donato Giancola, Middle-Earth: Visions of a Modern Myth (Underwood)
  • Shaun Tan, The Bird King and Other Sketches (Windy Hollow)
  • Charles Vess & Neil Gaiman, Instructions (Harper)

Zdroj: www.locusmag.com

Přidat komentář