RECENZE: Catherine Fisherová, Inkarceron

Článek od: Slayer - 27.04.2011

Ze spisu vězně 35B68.

Byl krásný den. Já a má početná rodina jsme se vydali, ostatně tak jako každý třetí den, do kovového lesa, abychom nasbírali potřebné suroviny k jídlu na následující týden. Vše probíhalo tak jak mělo. Všude panovala klidná atmosféra a úsměvy létaly na všechny strany. Inkarceron byl ráj. Stál při nás, když nám bylo nejhůře, ochraňoval naše statky před nepřízní matky přírody a v neposlední řadě dával lidem šanci žít. Práce probíhala klidně a bez problému do té doby, než se zem zachvěla a obloha potemněla. Cosi se dostalo do vzduchu. Zhoustl, byl těžký, skoro nedýchatelný. Má nejmladší dcera padla k zemi lapajíc po dechu. Tehdy to začalo. V ten klidný den se vše změnilo. Inkarceron se změnil v peklo a začal dusit své svěřence ve vlastní šťavě. Bůh s námi!

Catherine Fisherová není na poli fantastiky žádný nováček, ač je v naší české kotlině téměř neznámá. Svou kariéru odstartovala v devadesátých letech úspěšnou fantasy prvotinou The Conjuror's Game. V současnosti se naplno věnuje fantasy/sci-fi sérii Inkarceron.

Představte si svět, kde je vše z kovu. Ze všech stran slyšíte cvakat motory, cinkat řetězy, unikat páru a v neposlední řadě křik lidí. Takový je Inkarceron. Despotické vězení libující si v krutosti. Naproti tomu stojí svět zničený intrikami a technikou zabalený v módě, architektuře 18. století. Autorka vytvořila dva na první pohled naprosto odlišné světy. Excelentně si vyhrála s hlavními kontrasty, které oba vesmíry od sebe tolik odlišují. Jedno mají ale společné. Krutost. Zatímco vězení své vězně týrá a mučí bez jakéhokoliv zastírání, „reálný“ svět vše řeší pěkně tiše v zákulisí, aby se o tom nikdo nedozvěděl. Připomíná vám tento popis něco? Ano, Fisherová se nebojí ostré kritiky dávných režimů a své názory reflektuje do světa, kde by nechtěl žít nikdo z nás.

Samotný příběh vypadá prostě, ale pomocí brilantní hříčky slov a sympatických postav postupně buduje nádherný, leč děsivý vesmír plný neuvěřitelných scenérií a nezapomenutelných záporných postav. Hlavní dějová linie je rozdělena do dvou na na sobě nezávislých linií, které se postupem času protnou v šokujícím finále. V té první stojí mladý vězeň Finn. Díky jeho odvaze jsme svědky putování po nebezpečném, depresí načichlém vězění za tajuplným klíčem. Touha zjistit, kým vlastně je, a najít východ pro své přátele je daleko silnější než pouto s pokrevním bratrem. Jsme ochotni obětovat své přátele na úkor svého štěstí, nebo svůj život na úkor přátel? Druhá linie je, co se týče atmosférické stránky, naprosto odlišná. Zatímco linka v pekle je depresivní, akční a dobrodružná, naproti tomu je linie v reálném světě koncipována jako politický thriller ve fantasy hávu. Dcera správce vězení Claudie má jediné přání – zbavit se svého otce a najít cestu do Inkarceronu. Ovšem její otec má jiné plány. Pro postup ve své kariéře je ochotný udělat cokoliv – klidně provdat dceru za syna samotné démonické královny. To by ale samotná panovnice nesměla mít vlastní plány se všemi.

Sečteno, podtrženo: Catherine Fisherové se povedlo to, co se nedaří některým spisovatelům dlouhá léta. Pomocí mistrné hry se slovy napsala tak epickou a sympatickou úvodní kapitolu trilogie, že i Harry Potter musí složit svou hůlku a pokorně odejít z boje. Na poli 363 stran stačila popsat mytologii rozsáhlých světů, zkritizovat režimy a postupující techniku. Některé linie postupně uzavřela, ale ty hlavní nechala otevřené. Myslím si, že šokující závěr zůstane v hlavě všem čtenářům ještě hodně dlouho. Bohužel na Sapphique si budeme muset ještě chvíli počkat. Už teď je ale jisté, že se nám tu klube nezapomenutelné dílo. Jinými slovy – pohodové čtení, které se těžko hledá.

Hodnocení: 70 %.

Knižní trailery:

Inkarceron /Incarceron/